Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

«Це тексти про те, що таке віра, коли вона ще не стала догмою», – письменник та філософ Володимир Єрмоленко про книгу «Ніч остання. Апокрифи про Зачаєних»

Що для нас релігія? Що для нас віра?

Для когось це фундамент, на який можна спертися. Для когось — послідовність ритуалів і свят, які дають можливість внести порядок у свій час та простір. Віра може бути великою силою зв’язку, силою ґравітації, що поєднує з іншими. А може — набором догматів, які ти не піддаєш сумніву, розставляючи їх навколо себе, як обереги, не пускаючи всередину нікого чужого.

Для когось навпаки — релігія є тоталітарною кліткою, з якої краще вибратися якнайшвидше. Старим світоглядом, який радше упокорює, ніж вивільняє. Простором, де не місце рівності, а місце лише ієрархії.

Але чи для багатьох людей віра є досвідом? Чи для багатьох християн Біблія є досвідом? Не знанням, не «інформацією», не ритуалом, не звичаєм — а саме досвідом? Тим, що ти проживаєш сам? Історією, в якій ти — учасник чи співучасник? Дорогою, якою ти сам ідеш, не знаючи, що буде за поворотом?

Чи для багатьох людей розіп’яття Христа, зустріч з ангелом чи спокуси диявола можуть бути власною, внутрішньою, інтимною історією? Можливо, навіть найважливішою у житті?

Тексти Нелі Шейко-Медведєвої — це тексти про те, що таке віра, коли вона ще не стала догмою. Коли вона ще не стала священним текстом. Віра не як вірування, а як життя у спілкуванні з вічним. Життя в онтологічній вертикалі.

Ця віра може бути сповнена сумніву. Вона може давати ілюзію і вести не туди. Найскладніше в ній — відділити правду від самообману. Коли диявол може вдіти маску Бога. Коли зло може гратися в добро.

Роман «Ніч остання» — про цю смертельну напругу зустрічі з Господом. Часом навіть про боротьбу з ним — бо Бог вимагає незворотних рішень, а незворотність — це результат внутрішньої боротьби. У цих текстах — різні рівні буття: людський, як у «Сині Людському», ангелічний, як у «Грішних ангелах». Вони про те, що шлях до Бога ніколи не відбувається у тотальному світлі, це радше блукання в тумані, де з кожним кроком ти намацуєш стежку — і водночас ризикуєш впасти у прірву.

Ці тексти — про те, що віра не має чітко визначеного простору і чітко визначеного часу. Що у «священних» місцях може ховатися зневіра й лицемірство, що миті одкровення можуть бути непевні, і за ними можуть іти дні, тижні, роки сумніву. Це тексти про те, що істина — як блискавка, спалахує і згасає, і потім ми знову опиняємося в темряві, аж до наступної блискавки, наступного озаріння.

Жанр цього роману — «апокриф». Дослівно «апокриф» означає таємний текст, щось приховане, щось таке, що не було виведене на світло. В історії християнства це тексти, які не ввійшли в канон, — а тому давали часто інший, альтернативний погляд на події, описані у священних текстах.

Апокрифи ж Нелі Шейко-Медведєвої мають інший зміст. Вони також торкаються того, що залишилося в темряві. Але це темрява життя, внутрішнього і зовнішнього, темрява ще-не-розказаного, темрява забутого чи непоміченого. У першій книзі роману — це передусім людськість, близькість, матеріальність, біографічність. Наприклад, історія про Маріам, Матір Божу, — у якій ми бачимо її як людину, з плоті і крові, із сумнівами і страхами, надіями та розчаруваннями. Ці апокрифи вводять нас у той час і простір, даючи нам можливість ті події пережити, побувати в них, прожити моменти, які Євангелія не розповідають — чи розповідають дуже побіжно.

Але крізь цю людськість просвічує щось надлюдське. Крізь час просвічує щось позачасове. Як у «Наверненні святого Матвія» Караваджо, де темна брудна таверна раптом прострілюється стовпом божественного світла.

У цьому, можливо, подвійна сила роману Нелі Шейко-Медведєвої. Нам, земним людям, зануреним у горизонталь свого життя, яким дуже часто бракує сил та сміливості подивитися вгору, зупинити час, — ці тексти дають відчуття вертикалі, відчуття того, що в часі та історії не ламається, не затирається, що завжди залишається ключовим і важливим.

Але ця вертикаль зовсім не стає догматичною, вона залишається людською, вона проявляє себе через горизонталь стосунків — людини та людини, людини та Бога, ангела та Бога. Божественне тут стає людським, а людське — Божественним.

Можливо, тому ці тексти глибинно християнські. Не тому, що відтворюють християнську догматику — скоріше ні, вони розплавлюють цю догматику в гарячій і непередбачуваній реальності події. А тому, що дають відчути християнство як релігію зустрічі Божественного та Людського, як релігію боголюдськості та боголюдяності.

Християнство наповнене такими спробами нових і нових зустрічей вертикалі та горизонталі. Коли події, про які розповідають священні тексти, проживаються знову і знову. Гляньте на «Вбивство немовлят» Брейґеля чи «Таємну вечерю» Миколи Ге. На «Христа з ангелами»

Россо Фйорентино чи «Жертвоприношення Авраама» Пінзеля. Прочитайте «На полі крові» Лесі Українки та «Євангеліє від Ісуса» Жозе Сарамаґо. Або «Життя» Терези Авільської чи «Страх і тремтіння» К’єркегора.

Роман-апокриф «Ніч остання» — у цій самій лінії. Він про те, як божественне стає інтимним. Як воно дістає форму, запах, пору дня і пору року. Як воно стає частиною нас самих. Як ми стаємо частиною його самого.

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage