Stary Lev Logo

Валерія Соколова: «Ілюстрування дитячих книжок – елітна робота у США»
Валерія Соколова – американська ілюстраторка українського походження. Народилась у Львові, зараз живе і працює у Нью-Йорку. 1992 переїхала до США, почала співпрацювати із студією Walt Disney. З 2005 року викладає ілюстрацію та дизайн у New York City Colleges. Ілюстраторка отримала найвищі американські відзнаки в галузі дитячої книги – дві золоті медалі за найкращу ілюстрацію, приз "Найкраща ілюстрована книга року. Вибір мам" (2012). Її книгу "Treasury of Christmas Joy" (Golden Books Publishing Company) було видано у 15-ти країнах світу.
 
Цьогоріч художниця стала лауреаткою щорічної премії "Золота пір'їнка" українського дитячого журналу "Ангелятко" в Україні. "Белла-балерина" – одна з найвідоміших робіт Валерії Соколової (текст казки написала Лаура Еймі Гарн). Її американський варіант було названо однією з найкращих книжок-картинок на Голлівудський та Лондонській книжкових ярмарках. Українською "Белла-балерина" вийшла у "Видавництві Старого Лева" улітку.
 
- Як у Америці обирають кращого ілюстратора?
 
- В Америці дуже багато різних професійних заходів визначення найкращих робіт або найкращого ілюстратора. Найголовніше це взагалі зробити перший крок - здобути шанс мати надруковані книжки. Дитячі дуже високо цінуються - замовлення отримати неймовірно складно. Якщо видавництво визначило, що хоче працювати з тобою, це вже велика видача і відзнака високої якості твоїх робіт. Ілюстрування дитячих книжок є елітною роботою, в Сполучених Штатах дуже висока конкуренція. Треба пам''''ятати, що найкращі майстри з цілого світу працюють тут. Вважається, якщо ти маєш замовлення в Америці - кожна країна буде рада з тобою працювати. А якщо отримав відзнаку - це великий прорив у мистецтві книжкової ілюстрації для кожного професіонала.
 
- Що передбачає собою нагорода окрім диплому та медалі?
 
- Дає шанс що твої роботи побачить найкращі видавці. Читачі, які замовлюють книжки в видавництві, мають отримати примірник вже з прикріпленою золотою або іншою нагородою - вона наклеюється як стікер до кожної книжки після того як здобула нагороду. Це підвищує престиж як самого видання, так і рівень ілюстратора. Після того як ілюстратор отримує медалі або інші відзнаки він може дозволити собі працювати на дещо кращих умовах, пропонувати свої ціни, контракти та угоди, обирати з ким йому працювати.
 
- У США створюють персональні дитячі казки для діток, вони популярні?
 
- Є такі видавці які спрямовують свій бізнес саме на видання персоналізованих книжок. В такому випадку ім''''я дитини вдруковується в книжечці практично на кожній сторінці і така книжка існує тільки в одному примірнику і тому вона коштує більше, ніж звичайна дитяча книжка - це пов''''язано з технічними особливостями її друку. Зате дитина може прочитати казку, наприклад, про себе, свої пригоди.
 
- У Нью-Йорку ви викладаєте дизайн і ілюстрацію. Як відрізняється навчання там і у нас?
 
- Я вчилися в Україні за радянських часів, освіта була хороше, це відзначають у всьому світі. Навчання у Америці інше. Наприклад, викладачам не дозволяється в Америці читати лекції з конспекту - ти маєш тільки на пам''''ять розповідати. Інакше викладача дискваліфікують. В Нью-Йорку навчають класичним традиційним та комп''''ютерним методам вироблення ілюстрацій.
 
- Ілюстратору у США легко знайти роботу?
 
- Існує велика конкуренція. Ілюстратор працює через одного-двох агентів. В мене є два агенти. Але я маю незалежність від агентів у п''''яти країнах світу. Після своїх золотих нагород я переробила угоду і отримала можливість працювати самостійно. Є ще мої постійні клієнти з якими я працюю роками. В Америці як і в усьому світі зараз криза і багато ілюстраторів змушені працювати в двох трьох місцях щоб витримати складні часи.
 
- На які дитячі книги попит за кордоном?
 
- Це залежить від масової культури і маркетингового попиту. Видавець ніколи не вкладе гроші без консультації з спеціалістами маркетологами чи варто це робити, чи книжка буде мати попит і чи він або вона повернуть свої гроші і зможуть заробити на цьому виданні. Це дуже складна справа і ніхто не буде вкладати гроші у сумнівний експеримент або проект. Американці вміють рахувати гроші.
 
- Художники скаржаться, що дитячі книжки вони швидше ілюструють для піару аніж для заробітку.
 
- Робота ілюстратора дитячих книжок ціниться нижче, ніж робота в рекламі або дизайні. Тут не можна заробити великих грошей - одна дитяча книжка ілюструється приблизно рік, художні матеріали коштують великі гроші. Робота агента забирає 25% та податки 39% - враховуючи все це ілюстратор працює приблизно з 40% від першої ціни замовлення. Це дуже скромні заробітки. Бувають чудові випадки, коли проілюструвавши тільки одну книжечку, художник здобуває собі ім''''я та славу. Це було ще до кризи, тепер це складніше.
 
- Улюблені казки?
 
- Я дуже ціную казки Андерсена, братів Гримм, Шарля Перо. Ще багато казок я пам''''ятаю з дитинства - оповідання про ослика Мафіна, Козелка Мателка (польска казочка) та "Аліса в країні Див" Льюїса Керола.
 
Ольга ШВЕД
 
 
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage