"На жаль нічого не вдалось знайти за вашим запитом."
"На жаль нічого не вдалось знайти за вашим запитом."

Успіх видавничої справи: маркетинг і метафізика
Здатність творити – напевно, найбільше щастя, яким Бог поділився з людиною.
 
От і ми з вами – говоримо про творчість, про процес творення тексту, самої книги, створення моделі її просування, створення певного читацького ажіотажу. Ми - креатори, творці. І головне у нашій справі – натхнення. Мене часто запитують журналісти: як вам вдається поєднувати у собі поета і видавця, творця і менеджера? Я кажу на це: якщо ви говорите про менеджера як структурну ланку процесу, що просто чітко виконує свої функції – то з мене кепський менеджер. А якщо видавець – не поет своєї справи, то він не надто добрий видавець. Я працюю у власній компанії з натхненням. І вважаю, що це найважливіша моя функція.
 
Творчість – це метафізика. Це те, що не піддається точному поясненню – звідки, чому. Творчість – це дія, інтенція, бажання змінювати світ на краще. Це те, що дарує радість і творцеві, і його аудиторії.
 
Тому сьогодні ми будемо говорити про надзвичайно творчу справу – книговидання – з погляду маркетингу і метафізики.
 
Перше питання, яке ви повинні ставити перед собою майбутній видавець: навіщо мені це? Якщо ваша відповідь – щоб чимось себе зайняти і якось прожити, щоб видати власну книжку, щоб чимось заповнити порожнечу – відразу відмовтеся від цієї ідеї. Вам варто ставати видавцем лише в тому випадку, якщо ви збираєтеся стати на ринку номером один. Якщо ви усвідомлюєте, що книги, які ви збираєтеся видавати, змінюють реальність на краще, додають щастя іншим, впливають на суспільство і роблять вас щасливою людиною – тоді починайте.
 
Перше, над чим варто задуматися, - це стратегічний напрямок. Тобто, що саме ви збираєтеся видавати, яку нішу займатиме ваше видавництво. Щоб збудувати цю стратегію, треба навчитися аналізувати – і ринок загалом, і конкурентів вашого напрямку, і ваш власний потенціал. Вам потрібно оцінити потенційні канали збуту і добре уявляти свого читача. Створити книгу, яка або ж чимось краща за книжку конкурентів. А потім подбати про те, щоб цю книгу помітили, стали про неї говорити і врешті купувати.
 
Тепер про команду. Люди вашої команди мають бути максимально творчими. Подбайте, щоб вони не були випадковими, щоб вони горіли спільною справою. Пам’ятайте, що ви не мусите бути ні геніальним фінансистом, ні крутим літредактором, і не мусите вміти продавати книги. Якщо ви робите це краще за вашого працівника, то звільніть його і пошукайте кращого за себе. Однак майте на увазі, що ніхто не може краще за вас бачити загальний процес, взаємодію всіх ланок і стратегію розвитку компанії.
 
А тепер спробуємо розібратися в тому, що ж потрібно для успіху книги.
 
Якісний продукт: автор, якісний переклад-редагування, якісне художнє оформлення, високий рівень поліграфії. Зараз настав уже, на щастя, час, коли покупець вибирає якість. Він хоче книжку як артефакт, щоб її не соромно було тримати у власній бібліотеці чи подарувати дорогій людині.
 
Автор. Якщо це сучасний український автор, то він просто зобов’язаний бути вашим союзником у просуванні книги. Від того, наскільки комунікабельний автор, наскільки активний – у суспільному житті, у соцмережах – дуже багато залежить. Не варто приймати рішення про друк книжки лише на підставі рукопису. Ближче знайомство з автором дасть вам розуміння, чи це дійсно ваш автор. Адже ваша репутація залежить від репутації вашого автора.
 
Не довіряйте авторам, які впевнені, що їм не потрібен редактор. Не економте на доброму досвідченому редакторові. Він-бо часто і є тим, хто викристалізовує текст і надає йому звучання. Так само вибирайте професійних художників та дизайнерів. Поганий дизайн і верстка можуть вбити прекрасні ілюстрації, що погано вибрані поліграфічні матеріали і друк можуть зробити з книжки незугарний камінець.
 
Робота з аудиторією. Відчувати свою потенційну аудиторію покупців – немале мистецтво. Варто її промацати, зробивши певні анонси, попередні рецензії, обговорення теми. Автор також повинен робити якісь рухи. Це можуть бути: читання уривків твору під час фестивалів, на радіо, цитування на власній сторінці. Одним словом, що більше про книжку говорять до її виходу, тим краще вона буде продаватися.
 
Планування тиражу. З реакції аудиторії ви зможете зрозуміти, яким має бути перший тираж. Краще тисячний тираж, який розлетиться за кілька тижнів, ніж би ви ризикнули з великим, не вгадали і він осів на вашому складі. Плануючи друк, майте на увазі, що друкарні мають власні графіки і що давати замовлення на друк треба за місяць до виходу книги. І ще треба зважати на наявність матеріалів. На жаль, зараз в Україні ситуація з якісним папером все гіршає, і часто доводиться замовляти папір за кордоном і, відповідно, чекати на нього.
 
Ціноутворення. Це також мистецтво інтуїції, але водночас вміння аналізувати. Бо з одного боку є наявність об’єктивних витрат на книгу, а з другого боку – купівельна спроможність людей і приблизна ринкова ціна. Ви як видавець маєте утворювати ціну з урахуванням витрат і спроможностей саме вашої аудиторії. Занижена ціна може дезорієнтувати вашого покупця. Це як в ресторані еліт-класу: низькі ціни на страви викликають радше сумнів і недовіру. Але зависока ціна на книгу – звузить коло покупців.
 
Дистрибуція. Це дуже широка тема. Для багатьох видавців проблеми починаються з дистрибуції, тобто її відсутності або поганого функціонування. Маленькому видавцеві дуже складно і затратно вибудовувати власну систему дистрибуції, тому що майже ніхто не хоче мати з ним справу. Причина в малому асортименті, у недостатній впізнаваності чи розкрученості видавничого бренду. До того ж, видавцеві непросто знайти доброго фахівця з продажу – особливо якщо нема достатнього фінансового ресурсу. Тому найважливішими на початковому етапі є прямі продажі. Це виставки, продажі під час презентацій, виїзди і продажі на відкритих майданчиках і, звісно, Інтернет.
 
 
Презентації для книг сучасних авторів – це взагалі незамінний інструмент просування. Віддача від прямих зустрічей велика. За кордоном до цього ставляться дуже уважно. Автор підписує угоду, в якій прописані його обов’язки брати участь у запропонованій видавцем промоції. Адже від цього залежить спільний успіх.
 
Напевно, найперспективнішим є канал продажу через інтернет. Це, звісно, ціла наука – інтернет-маркетинг. Важливим чинником є технічні можливості вашого сайту. А ще – креативний підхід до продажу через сайт. Ми зрозуміли, що сайт тоді краще продає, коли він у тісній зв’язці з соцмережами, працює як інформаційне видання, котре подає інформацію не лише про наші книги, але й масу інших цікавих речей зі сфери книг.
 
Якщо ви видавець із гарними книжками і добрими намірами, ви щоразу краще відчуватимете і свою пряму аудиторію читачів, і загалом суспільство. Настане момент, коли соціальна діяльність стане для вас природною. І ви зрозумієте, що витрати на соціальні проекти, на добрі справи зовсім не збіднюють вас, а лише додають вашій справі ваги і нових смислів. Ви ж не просто видаєте і продаєте книжки, у вас є надважлива суспільна місія – ви робите цей світ кращим. Повага і любов до людей повертається сторицею.
 
 
Але поза будь-якими маркетинговими технологіями є контакт з людьми і любов до власної справи. І радість, якою наповнений кожен робочий день. І ваше добре ім’я. Видавець – трохи шаман. Головне – нашаманити собі добру репутацію. Звісно, добрими справами, чесними стосунками з усіма творчими людьми і гарними якісними книгами. І ще – хочете смійтеся, хочете ні – якщо у вашому колективі мало сміються і жартують, то це не надто добрий сигнал. Тим паче, якщо сваряться і гніваються один на одного. Процес творення книг чимось схожий до процесу замішування і випікання тіста. Всі емоції, які у вас виникають, коли ви робите заміс нової книги, передаються їй – і вона добре виросте, буде смачна і всім потрібна тоді, коли ви її створите зі світлими думками і радістю у серці.
 
 
 
ФОТО: Oksana Borovets, Анастасія Марченко

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage