Творча майстерня «Аґрафка» виборола золото у конкурсі European Design Awards!
Сьогодні один з головних щорічних європейських конкурсів у галузі комунікаційного дизайну European Design Awards оголосив переможців. Вперше за останні дев'ять років перемогу вибороли українці – Творча майстерня «Аґрафка» (Романа Романишин та Андрій Лесів) за дизайн поетичної книжки Мар'яни Савки «Оптика Бога». І вперше загалом, за 13-річну історію конкурсу, українським дизайнерам вручили золото у номінації «Книга і видавнича ілюстрація». Книжка вийшла в 2019 році у «Видавництві Старого Лева» й була вперше презентована під час Book Forum у Львові.
«Цього року ми подали на конкурс оформлену нами збірку поезій Мар’яни Савки "Оптика Бога", видану "Видавництвом Старого Лева". Ми неймовірно щасливі, бо книга отримала золото в категорії "Книга і видавнича ілюстрація" (15.1 Book & Editorial Illustration), найвищу нагороду в категорії. Згідно з критеріями оцінки ED-Awards, у кожній категорії золото присуджується лише в тому разі, якщо журі вважає, що конкретна робота демонструє високий стандарт і якість. Тому для нас золото на ED-Awards має таке важливе значення, і ми дякуємо журі за високу оцінку нашої роботи», – прокоментували перемогу Романа та Андрій.
Пройти відбір конкурсу є справжнім викликом для митців. Журі ED-Awards складається з 11 представників провідних європейських медіа з комунікаційного дизайну. Згідно з вимогами, журі оцінює роботи за трьома головними критеріями: якість дизайну, креативність і відповідність твору визначеним цілям його створення. При оцінці дизайну беруться до уваги усі елементи проєкту: ілюстрації, типографіка, макет, якість поліграфії і те, як загалом усі ці елементи співіснують й наскільки вони працюють для загальної ідеї та концепції. За схожим принципом оцінюється кожен критерій. Варто зазначити, що за історію конкурсу ED-Awards дизайнери з України отримували золото двічі – обидва рази це була
студія Юрка Гуцуляка: у 2009 та 2011 роках у категоріях «Календар» та «Друкована самореклама» відповідно.
Основну концепцію дизайну Романі та Андрієві продиктувала сама назва збірки. «В книзі "Оптика Бога" є додатковий червоний фільтр, який проявляє певні приховані елементи ілюстрацій – цей елемент загального проєкту має не лише естетичну функцію, а й конкретно працює на загальну концептуальну ідею: він стає символічним інструментом «Божої оптики», який дає змогу подивитися ширше і глибше на звичні для нашого ока речі», – пояснили ілюстратори.
«Перед тим, як почати роботу над художнім оформленням, Романа та Андрій дуже глибоко пірнають в матеріал, шукають головні сенси як фундамент для побудови концепції, – розповіла поетеса, авторка «Оптики Бога» Мар'яна Савка. – Ми довго розмовляли про мою книжку. Символ оптики став магістральним для концепції, але як ця оптика втілиться в оформлення, я не зовсім уявляла. А Романа придумала ідею з кольоровим фільтром – і все. Це абсолютне новаторство у книжці поезії, і власне цей інструмент заводить читача у певну гру з асоціаціями та прихованими сенсами».
«Окрім практичного боку дизайну, в книзі рівнозначно важливими є естетика і символізм, – додає Творча майстерня «Аґрафка». – В ілюстраціях до книги Мар’яни Савки ми працюємо з протиставленням ілюзії та правди – дві сторони однієї медалі, яку ми досліджуємо: мирне життя і насильство, щастя і самотність, любов і ненависть. Ми також розкриваємо біблійні сюжети і їх дуалізм – життя і смерть, добро і зло. І звісно ж, ми не залишаємося осторонь нашого сьогодення: в ілюстраціях, як і у віршах Мар’яни, в оптиці опиняється Майдан, війна і телебачення як символ того, що якраз формує оптику більшості людей. В символічному сенсі, оптика Бога – це і є здатність бачити реальність немовби в двох шарах водночас, лише вона дозволяє розшарувати цю дійсність на окремі кольори і зазирнути за рамки, побачити ширшу картину».
Конкурс European Design Awards (ED-Awards) – одна з головних щорічних європейських подій у галузі комунікаційного дизайну. Створення конкурсу було спільною ініціативою провідних європейських фахових видань про дизайн та Міжнародної ради дизайну ico-D (Icograda). ED-Awards заснований 2007 року, щороку церемонія нагородження і фестиваль дизайну відбувається в іншому європейському місті. У 2020 році фестиваль мав відбутися у іспанській Валенсії, проте через пандемію covid-19 захід скасовано, відбулося лише оголошення переможців на офіційній сторінці.
Творча майстерня «Аґрафка» – творчий та сімейний тандем художників Романи Романишин та Андрія Лесіва. Одні з найбільш популярних українських ілюстраторів за кордоном. У 2012 році казка «Ріпка» у переказі Івана Франка та творчо-ілюстративному втіленні «Аґрафки» увійшла до світового каталогу кращих дитячих книжок «Білі круки». У 2013 році зі збірки «П’ятикнижжя» Грицька Чубая почалася співпраця ілюстраторів з «Видавництвом Старого Лева». Дотепер у видавництві вийшло шість авторських книг Романи Романишин та Андрія Лесіва. Книга «Зірки і макові зернята» отримала відзнаку Міжнародного дитячого книжкового ярмарку в Болоньї. Книга «Війна, що змінила Рондо» отримала відзнаку журі Міжнародного дитячого книжкового ярмарку в Болоньї та увійшла до каталогу «Білі круки». Обкладинка «Аґрафки» до книжки «Джордж і таємний ключ до Всесвіту» Люсі та Стівена Гокінґів увійшла до довгого списку призерів «The Global Illustration Award» на Франкфуртському книжковому ярмарку.
У 2017 році їхні книжка-картинка «Голосно, тихо, пошепки» та абетка-енциклопедія «Франко від А до Я», які вийшли у «Видавництві Старого Лева», удостоїлися нагороди BIB PLAQUE від Бієнале Ілюстрації у Братиславі. У 2018 році Романа та Андрій стали переможцями «Bologna Ragazzi Award 2018» у номінації «Non Fiction» за книги «Голосно, тихо, пошепки» та «Я так бачу». У 2020 році видання «Голосно, тихо, пошепки» увійшло до 50 найкращих ілюстрованих книжок 2020 року у Японії.
Коментарі
Щоб залишити коментар, необхідно