Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Розмова про «несолодку» дитячу літературу
Сьогодні, 13 вересня в рамках 20. Форуму видавців «Видавництво Старого Лева» почало обговорення питання «Якою має бути література для підлітків в Україні?». Свою думку висловлювали головний редактор видавництва Мар’яна Савка, письменники Сергій Гридін та Оксана Сайко. Модерувала зустріч книжковий експерт Ірина Славінська. У рамках події була презентована нова серії книжок від Старого Лева - «Майже дорослі».
 
- Сьогодні з нами автори, які не просто пишуть для підлітків, а які зростали у своїй письменницькій майстерності разом з нашим видавництвом, - почала зустріч Мар’яна Савка. - Разом з ними розпочнемо важливу для нашого суспільства розмову. Адже, чим більше ми говоритимемо про проблеми підліткової літератури, тим більше розумітимемо, куди рухатись далі.
 
- Ця тема вже давно висить у повітрі, - вважає Ірина Славінська. – Нещодавно моя подруга намагалась знайти книгу для своєї дитини, де б піднімалася проблема розлучення батьків, і виявила, що в українських книгарнях такої книги не існує. У США - безліч видань, які піднімають похмурі питання та говорять, наприклад, про смерть. Вони вчать дітей сприймати цей світ у різних його проявах.
 
Тож чи насправді українська література така «солодка», як мені здається?
 
- Наша література обмежує себе від гострих тем, - вважає Оксана Сайко, авторка книги «Кав’ярня на розі». – Обходить питання підліткової жорстокості, раннього сексу, наркоманії, непростих відносин з батьками… Мабуть, наші автори вважають, що українська література не готова до обговорення таких тем. Тут вже постає питання, як так звані «несолодкі» книги сприймають не підлітки, а їх батьки та вчителі. Щодо мого твору – я використовувала прототипи реальних людей, яких мені доводилося зустрічати. Сучасний медіапростір ставить дітей в певні рамки, які нав’язують, обмежують чи утруднюють їх вибір. Героїня моєї книги саме наближається до того, щоб йти власним шляхом, а також сприймати книгу як засіб пізнання себе.
 
- Щоб стати письменником, я мусив довго вчитися на економічному факультеті, - жартує Сергій Гридін. – Я не професійний письменник і пишу так, як вважаю за потрібне, як бачу, а не так, як мусить бути. Мій син росте, і разом з ним ростуть мої книжки. Коли йому було десять, я писав про веселого комп’ютерного віруса Федька, щоб зацікавити сина читанням. Тепер пишу для підлітків, бо їхні проблеми близькі мені так само, як і моєму синові. Справа у тому, що в наш час підліткова література не є комерційною. Читає дуже обмежене коло старших школярів. Я твердо переконаний в одному: щоб підлітки цікавились літературою, батьки мають читати їм у дитинстві.
 
Чому в нашому суспільстві мало підліткової літератури?
 
– Ми говорили, що на заході є багато літератури, присвяченої темам агресії, смерті, розлучень, невиліковних хвороб тощо, - говорить Мар’яна Савка. - Ми повинні зрозуміти той факт, що суспільство Європи знаходиться на іншому рівні і давно проговорює ці теми. З дітьми працюють значно підготовленіші дорослі. Коли Сергій Гридін надіслав свій рукопис, я зрозуміла, що це буде книжка-першопрохідець, і їй буде важко, бо наші дорослі не вміють говорити з підлітками на «болючі» теми.
 
Чи можна замінити підліткову літературу дорослими книжками, в яких ці проблеми вже піднімались?
 
- «Таємний щоденник Адріана Моула» є відповіддю на це питання, - вважає Мар’яна Савка. - Сью Таунсенд була революціонером, видаючи у 70-х роках таку історію. Сучасники побачили книгу, головним героєм якої був підліток. Він щиро та неприховано описував у щоденнику всі свої стани та гризоти - відбулось певне знімання масок. Таку літературу потрібно читати ще й батькам, щоб краще розуміти свою дитину, збагнути, що вона вже «майже доросла». У «Видавництві Старого Лева» ми готуємо цілу серію книг, у яких практикуючий психолог буде піднімати різні проблематичні теми. Я не бачу в цьому комерції, але сподіваюсь, що серія буде потрібна суспільству. Важливо, щоб такі книги писала людина, яка розуміє особливості нашого середовища, певні ментальні процеси. І батьки, які дбають про своїх дітей, зможуть дізнатися трохи більше та уникнути певних помилок у спілкуванні зі своїми дітьми.
 
Як говорити з підлітками у книжках?
 
- Треба бачити себе у тій книжці, - вважає Оксана Сайко, - а також зображати реальних людей з реального життя з їх не видуманими, не висмоктаними з пальця питаннями та проблемами. Підліткова література має допомагати юному читачеві віднайти себе та навчитись приймати рішення. Також письменнику необхідно хоча б трохи відчувати себе підлітком, щоб мати можливість говорити чесно.
 
- Для кого ми пишемо ці книжки? – питає Сергій Гридін. - Якось я читав одну польську історію, де автор розповідав, як сімнадцятирічна школярка плаче через фєнєчку, яку зірвали з мобільного. Чи повірить підліток такій книжці, коли його реальна однокласниця готується народити дитину? Треба вловити цю грань, розмовляти з підлітком не як з дитиною, але пам’ятати, що читач лише «майже дорослий». Тому і важко писати для підлітків, тому сьогодні ми і почали обговорювати ці питання.
 
 
 
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage