Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Неформальний огляд щоденників літературних героїв
Так уже сталося, що цей блоґ за суттю — щоденник. І його авторка, ваша Христя Нечитайко, має справу з усякого роду щоденниками ще зі школи: мало того, що у школі кожен із нас вів щоденник, то вона ще й записувала свої підліткові думки і враження в мініатюрний розкреслений зошит від журналу «Cool». Там було зовсім мало місця, але цей перший досвід ведення особистого щоденника дався взнаки: щоденники, читацькі і не тільки, переслідують Христю все життя.
 
Отож, сьогодні я напишу про щоденники літературних героїв — їх (щоденників) мені трапилося вже рівно стільки, щоб написати коротенький неформальний огляд і зробити для себе певні висновки, які можуть стати в пригоді й вам. Отож, маю на руках такі щоденники й записки: Маленького Вовчика, Малого Ніколя, Славка Хоробрика, Уди Андреа Стокґейм, Ґреґа Гефлі, Адріана Моула — поки що іноземних і хлопчачих помітно більше, але, сподіваюся, ми колись надолужимо цей недогляд.
 
Записки Маленького Вовчика (автор — Іан Вайнбоу) дитинні, ми всміхаємося, дивлячись на наївність їхнього автора, нас смішить характер головного героя — хоч і Вовчика, а все ж боягуза. Десь такий самий ефект був тоді, коли ми читали «Людвігові Хитрому — ура, ура, ура!» Яна Улофа Екгольма, де було мале лисеня, яке відмовлялося їсти курей. Це кумедно, бо протиприродно. І всі колізії виникають саме через протиприродно добродушний характер Вовчика, через його страх і наївність. Малий Вовчик часом перебільшує небезпеки, які на нього чигають, весь час проситься додому, але все одно проходить усі випробування, які готує для нього Іан Вайнбоу. Малюнки — невід’ємна частина цього щоденника й більшості інших.
 
Малий Ніколя (автори — художник Жан-Жак Сампе і письменник Рене Ґоссінні) пише просто і правдиво — про себе, своїх однокласників, «дурних» дівчаток і дорослих. Бешкетник і загалом милий хлопчина, він допомагає нам збагнути, якими дорослі бувають занудами і скільки в дорослому світі умовностей. У Малого Ніколя найбільші радості — купання, капосні шкільні будні, канікули, прості й невибагливі хлопчачі ігри. Хлопці постійно чубляться й миряться, це все дуже смішно, але без зайвого пафосу й надуманості. Немає притягнутих за вуха жартів, зате зовсім зрідка можна відчути зворушення — як-от коли Малий Ніколя намагається не сказати батькам, що він за ними скучив під час канікул. А ще я довго сміялася й переказувала друзям різні епізоди з цих книжок (їх щось із п’ять штук вийшло українською в дуже доброму перекладі).
 
Славко Хоробрик («Щоденник Славка Хоробрика» Оксани Радушинської) у порівнянні зі своїми європейськими ровесниками — дорослий у шкурі дитини. Його щоденник поділено на «пригоди»: викрадення мобільного, загублена сумка, ігри з петардами тощо. Сенс цих пригод — навчити дитину базових правил безпеки на вулиці і в суспільстві. Не хвалитися у школі дорогим мобільним, а краще — взагалі його туди не носити. Допомагати стареньким людям, не гратися з петардами, бо це небезпечно. По суті, пригодами ці історії можна назвати лише з натяжкою, бо справжньої небезпеки в них мені не трапилося: Славко і його вірні помічники (міліціонер, подружка і «міліцейський пекінес» Манюня) її завжди попереджали. Нерідко навіть ціною свого авторитету в читачів, які за деякі вислови могли б назвати Славка неймовірним занудою. Ось, наприклад, коли Славко, учень молодшої школи, який мріє стати міліціонером, переконує своїх друзів не бавитися з петардами, бо може відірвати руку. Так, може. Але ви можете уявити собі ситуацію, коли про таке казатиме дитина, ще й хлопчак? Я не можу. А Славко йде далі: він після кожної «пригоди» пише «висновок», запис у щоденнику, в якому голосом дорослої вчительки молодших класів розповідає, чого всі читачі мали навчитися з цього розділу. А малюнки Романа Скиби гарні :)
 
Уда Андреа Стокґейм («Привіт, це я!» Ніни Елізабет Ґрьонтведт) щира до того, що подеколи викликає неприязнь і навіть відразу. Самовпевнена, капризна, свавільна, різка, підозрілива й уперта — ми не звикли любити таких героїнь. Але ж, якщо подумати, ми й самі такими буваємо. А буваємо — добрими й люблячими, вразливими, вперше закоханими. Я коли перечитую свій щоденник періоду Уди, теж часом думаю: що за дурепа! Але ж це добре — коли знаходиш героя, на якого можеш не тільки рівнятися, а й у якому бачиш свої помилки, бачиш, що всі часом роблять дурниці, головне — зрозуміти, чому ми робимо всякі непотрібні речі. І зрозуміти своєю головою, без допомоги вчительки молодших класів, треба так далі поводитися чи ні.
 
Ґреґ Гефлі (Greg Heffley), автор відомого на весь світ «Щоденника слабака» («Diary of a Wimpy Kid», Jeff Kinney), на перших сторінках попереджає, що це ніякий не щоденник, а ЖУРНАЛ. І що він, Ґреґ, не збирається писати всяких дурниць на зразок «Любий щоденнику те, Любий щоденнику се». Одне слово, не розводитиме сюсі-пусі. Ґреґ — герой нетиповий у всіх значеннях — якимось дивом зумів завоювати любов і визнання мільйонів читачів, і навіть обігнав «Гаррі Поттера». (Як? Чому? Чи таке взагалі можливо?) Ґреґ щирий, описуючи свої пригоди, він не соромиться писати навіть те, про що посоромилися б писати його ровесники. Він худорлявий, має одного друга, вчиться з «придурками», як він їх зовсім неласкаво називає. Дівчата його цікавлять, але поки що не так сильно, як комп’ютерні ігри. А ще Ґреґ постійно потрапляє в усілякі халепи, з яких вибирається з гумором. Та й узагалі він хлопчина з почуттям гумору, хоч, може, й не намагається зумисне нас смішити. Бо хто б хотів стати об’єктом насмішок читачів у всьому світі? У Ґреґа є старший і молодший брат, не дуже розумний друг-невдаха й оригінальні батьки. Отак, батько любить обливати підлітків водою на Геловін, а коли сердиться, кидає у винуватого тим, що має в руках. Тому капостити можна тільки тоді, коли батько читає газету, а коли будує щось із цегли — не можна. А ще батько постійно намагається випхати сина погратися в рухливі ігри на свіжому повітрі. І коли той намагається пояснити, що за комп’ютером він може грати в ті самі ігри, навіть не пітніючи, батько чогось його й слухати не хоче. Отакі батьки. Загалом у Ґреґа всі знайомі нам турботи, бо ми всі дивилися американські сімейні комедії та дитячі серіали. Так що реалії вам будуть знайомі, але це все одно смішно. І, здається, є ще фільм за «Щоденниками слабака».
 
Висновок напрошується: діти таки хочуть читати про таких, як вони. Хоча б зрідка, поміж книжками про героїв.
 
Адріан Моул (авторка — С’ю Таунсенд) — мій улюбленець, інтелектуал. Я йому навіть одного разу писала листа. Ось цей намагається у своєму щоденнику бути привабливим, розумним і дотепним, і саме тому й виникає комічний ефект. Але попри те — герой живий і його записки хочеться читати.
 
Для гендерного балансу насамкінець додам про «Щоденник старшокласниці», який я випадково знайшла на лавці в парку. Що вам сказати? Героїня викликає протилежні відчуття: вона емоційна, і щоденник їй служить для того, щоб виписувати свої емоції на папері. Ще вона багатослівна, часом розжовує те, чого можна було б і не розжовувати. Так, начебто вже знає, що цей щоденник читатиме хтось, окрім неї самої. Ох ці вже марнославні старшокласниці! Але менше з тим, вона, здається, каже правду й не боїться виглядати дурною. Тому за нею цікаво спостерігати.
 
Основний висновок по іноземних щоденниках: їхні герої намагаються бути й справді відвертими, пишучи свої записки, тоді як український Славко Хоробрик, здається, змалечку засвоїв навички самоцензури.
 
Ну ось і кінець моєму неформальному огляду. Вийшов навіть не огляд, а олів’є із книжок. Сподіваюся, було смачно й поживно :)
 
 
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage