Мар`яна Савка: «Важливо діяти і не чекати, поки за тебе все зроблять інші»
Головний редактор «Видавництва Старого Лева» Мар’яна Савка провела цикл лекцій для учасників Літературної школи та для молоді у «Медіатеці». Говорили про ефективне просування літератури, про те, як працює книжковий бізнес в Україні та як би мав працювати насправді. До вашої уваги – коротка вибірка з розмов.
***
«Видавництво Старого Лева» зробило крок вперед з малого нішевого видавництва у видавництво, що має міцну позицію на ринку, сильний бренд і швидку динаміку розвитку. ВСЛ починало свою роботу як маленьке видавництво суто дитячої літератури. Основною мотивацією була власне любов до дитячої книжки. На горизонті стояв Іван Малкович, який створював якісні книжки, і хотілося, аби таких книжок було більше. На початках був період навчання, коли більшість часу займає охоплення своєї професії. Ти настільки занурений у роботу, наче прокопуєш свій маленький підземний тунель, час від часу виринаючи на поверхню з новою книжкою. Ти універсаліст, береш на себе багато обов’язків, проте не бачиш загальної картини – куди ти рухаєшся. На цьому етапі важливо вийти з цього тунелю і подивитися на ситуацію ззовні, спланувати стратегію розвитку. З 2010 по 2012 рік «Видавництво Старого Лева» здійснило рух по експоненті - дуже динамічний стрибок – й почало працювати за іншою моделлю. Цьому однаково посприяло ефективне управління (прихід в компанію директора), робота з інвесторами і формування ефективної команди працівників.
Перш, ніж побудувати нову модель розвитку, потрібно сформулювати мету. Якщо тобі хочеться не просто час від часу видавати якісний продукт, а змінювати своїми книжками світ, потрібно розширювати коло аудиторії, а заодно - коло авторів й перекладачів. Важливий момент – ефективне формування команди і усіх відділів видавництва. Тобто прорив є наслідком щоденної роботи та комунікації відділів продажу, маркетингу-PR, редакції і керівника. Без сильної команди ваш бізнес розвалюватиметься, щоразу потрібно буде «доштуковувати» прогалини, це займатиме багато вашого часу, відтак розвитку не буде. Крім того, потрібно бачити свій бізнес у прогресивному розвитку: розуміти, що зараз ми маємо одні можливості та потреби, але за п’ять років вони будуть вже іншими.
Ефективна комунікація відділів і креативний підхід у роботі – це велика складова успіху видавництва. У видавничій справі, як і у будь-якому бізнесі, небагато метафізики... Хоча й вона присутня. Наприклад, якщо людина прагне користі для інших, то знаходить користь і для себе. Створюючи продукт, ми перш за все думаємо, чим він добрий, яку користь принесе. Інтуїція також відіграє важливу роль. Ми відчуваємо, «наш це автор чи ні» і, як доводить практика, інтуїція ніколи не помиляється.
Дуже затишною та майже родинною була зустріч Мар`яни Савки з молоддю – учасниками громадської організації «Молоді лідери України», що відбулась у Першій львівській медіатеці. Говорили про лідерство та ті риси характеру, які дозволять людині бути успішною як у підлітковому віці, так і у дорослому житті.
***
Серед головних рис характеру лідера є відкритість, емпатія, вміння розпоряджатися часом та розставляти пріоритети, вміння прогнозувати та планувати, вміння працювати у команді.
Важливо усвідомлювати, що є твоєю особистою місією. Інколи людина проходить все життя і так і не розуміє своєї життєвої мети. Ми можемо загрузнути у побутових речах і не збагнути, для чого були народжені на світ. Людина, яка розуміє свою місію, стає впевненою, і ця впевненість дає їй сили групувати навколо себе людей. «Видавництво Старого Лева» має таку місію - ми хочемо змінити нашу країну на краще, щоб людям в нашому суспільстві працювалося добре. Хочемо виховати нових людей, давати їм ті книги, які у їхніх головах відкривають новий простір – простір свободи; книги, завдяки яким люди зможуть відкрити себе і наважитися робити власний вибір, власні кроки у житті своєму та житті суспільства.
Якщо тобі чогось бракує, зроби це сам. Той, хто займає пасивну позицію, каже: «Дай мені». А той, хто займає проактивну позицію, каже: «Ну давайте це зробимо, я це зроблю». Тому важливо діяти і не чекати, поки за тебе все зроблять інші.
Відкритість – одна із рис, яка однозначно дає нам ключ до успіху. ЇЇ тяжко досягнути у підлітковому віці, коли все навколо заганяє наче в пастку, тоді людина стає закритою. Треба бути готовим прийняти світ, прийняти ту інформацію, яка надходить з різних точок і місць, і яка потрібна для переосмислення життя у той конкретний момент.
Ми живемо у світі, який сповнений різними дивними ситуаціями, дуже часто агресивний. Риса успішних людей – вміння уникати, не вступати у битви, уникати агресивних людей та ситуацій, ніколи не брати участь у порожніх суперечках, які нікуди не ведуть, а лише забриють багато емоційного здоров`я.
Слово лідер накладає дуже велику відповідальність на людину. Лідер ніколи не може бути один, він - частина суспільства. Ти можеш бути лідером лише тоді, коли думаєш про велику кількість людей та про користь, яку може принести іншим. І ця користь до тебе повернеться, може навіть звідти, звідки ти не очікуєш.
Коментарі
Щоб залишити коментар, необхідно