Алеш Штеґер: «Література – це простір свободи та правдолюбства»
![](https://api.starylev.com.ua/storage/files/news/ka_2019_shteger_21.jpg)
Третій день Книжкового Арсеналу триває, і сьогодні на гостей фестивалю чекала неймовірно цікава зустріч з Алешем Штеґером – автором роману «Прощення» та культовим словенським письменником, літературним критиком і видавцем.
Разом із Юрієм Андруховичем та Мар’яною Савкою автор говорив про свою книжку, що лише днями вийшла в українському перекладі, як ключ до розуміння різних досвідів і сприйняття. Про чорний гумор, гротеск і банальність у літературі загалом, словенській та українській зокрема. А також про на культуру і колективну пам'ять. Забуття як одну з головних рушійних сил нашої цивілізації.
Про знайомство з Алешем Штеґером і його творчістю
Юрій Андрухович: «Майже 19 років тому ми познайомилися з Алешем. Тоді я не знав нічого про словенську літературу, і ще менше – про поезію того часу. Але, безумовно, я не міг не зачаруватися ні віршами, ні постаттю Алеша. Він для мене уособлював словенську поезію та есеїстику. Але ось Алеш написав роман «Прощення». В українському перекладі я завершив читати його лише тиждень тому і досі перебуваю під великим враженням. Це вже для мене роман 2019 року. Я захоплений усіма вимірами книги, бо вона дуже багатовимірна. Тут є фантасмагорія, сюрреалізм, соціальна сатира, порушення будь-яких норм політичної коректності, зринає й тема пам’яті, життя і смерті, зради, продажності…».
![](https://api.starylev.com.ua/storage/files/news/ka_2019_shteger_9.jpg)
Про літературу як шок
Юрій Андрухович: «Що для мене було читацьким шоком: ми живемо в останні роки в Україні з уявленням про себе як про найкорумпованішу країну в Європі, немов ось-ось почнемо цим пишатися. Але з роману «Прощення» випливає, що благословенна Словенія, яка вважається найкраще інтегрованою в Європу, – корупційне пекло на Землі».
Алеш Штеґер: «Мені здається, що література – це простір свободи та правдолюбства. І не варто писати й одного слова, якщо це слово не стане ударом, шоком для читачів. Дуже важливим запитанням є те, як автор у ХІХ століття може писати щось взагалі після всього, що сталося. Англо-саксонська традиція відсилає нас в архіви і вимагає більше бути істориком, аніж письменником. І я тут згідний з англосаксонцями, бо дуже важливо знати в деталях, що сталося. Але я також переконаний, що досвід нашого життя і традиція західної та східної літератури вчить нас іншому. А саме – з історичних травм робити нові творчі жести. І за допомогою літератури ми можемо цього досягти».
![](https://api.starylev.com.ua/storage/files/news/ka_2019_shteger_15.jpg)
Про чорний гумор, війни та колективну пам'ять
Алеш Штеґер: «Книжка написана з використанням великої кількості чорного гумору. І в багатьох країнах цього гумору не розуміють. Але мені здається, що цей роман відповідає українському контексту. Якраз і ми, і ви, хто пережили стільки всього у минулому, дуже добре порозуміємось».
Юрій Андрухович: «Багато разів під час читання я не міг стриматися від сміху. Я зсередини знаю, як важко розсмішити читача. І коли мене як читача смішать, то мене беруть завидки. При чому насправді у романі багато страшних речей, він переповнений запахом смерті і вбивств. Йдеться про історичну травму, навіть політравму – складну, багатогранну, яка не піддається лікуванню, бо, лікуючи щось одне, ми знищуємо інше. Але я звернув увагу, що тут дуже потужний чинник Другої світової та її наслідків. І натомість про Югославські війни замовчено, немов пам'ять Другої світової перевершує пам'ять ближчих воєн за часом».
![](https://api.starylev.com.ua/storage/files/news/ka_2019_shteger_16.jpg)
Алеш Штеґер: «Ні, аж ніяк. Мені навпаки здається, що історичні травми притягують одна одну. На мій погляд, ввести у цей роман ще й період 90-х після розпаду Югославії – це вже занадто. Цій темі я присвятив свій наступний роман. А тут йшлося насамперед про колективну пам'ять і замовчування, яке насправді провокує повторення історичних травм. Прикладом цього у моєму романі є мер міста Марибор, який має реального прототипа. Наприкінці 2012 року відбулися масові протести проти цього мера. Було відкрито 24 справи проти нього. За 6 наступних років йому вдалося виграти всі ці процеси і висунутися знову на посада мера та отримати 40% підтримки у другому торі виборів. Ми не просто нерозумні, ми хочемо бути такими, бо так легше жити».
Про стик політики й шоу-бізнесу
Алеш Штеґер: «Не тільки словенська, а й італійська дійсність показує, що той тип політиків, який приходить зі шоу-бізнесу, означує чим є політика. Вона перестала бути демократичним способом зміни світу. І ми потрапили в ситуацію, коли навіть не очікуємо цього. Ці люди, які прийшли зі шоу-бізнесу, не винні, що вибрані. Бо це ми їх обрали. Обрали, бо дуже розчаровані в політиці і не віримо, що щось може змінити нашу дійсність. І якщо вони вже наше життя не змінять на краще, то хай хоч нас розважать. Це цинічно, але ми справді хочемо, щоб нас розважили у нашому гіркому і непростому житті. Якщо подивитися з цієї точки зору, то виборці дуже прогресивні. Але є проблема: ті люди, які прийшли зі шоу-бізнесу, перестали бути смішними. Ми цілими днями стежимо за ними, і їхнє шоу подобається нам щоразу менше. Це може бути також способом зустрітися самі з собою і нашим цинізмом. Я все-таки сподіваюся, що ми зможемо чогось навчитися на наших помилках. Бо світ є один і нам немає куди переселитися. На інших планетах ще досі або занадто холодно або гаряче. Тож наразі ми мусимо робити наше власне шоу».
Мар’яна Савка: «Письменник також творить шоу, але, на відміну від політиків, письменники зберігають почуття гумору».
![](https://api.starylev.com.ua/storage/files/news/ka_2019_shteger_5.jpg)
Приїзд Алеша Штеґера та вихід його роману відбувся за підтримки Slovenian Book Agency.
Коментарі
Щоб залишити коментар, необхідно