Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Луцюк Анна
Пам’ятати не можна забути. 5 романів про нашу історію
Колективна та індивідуальна пам’ять формують із нас цілісних людей, фіксують належність до певного народу чи роду. Забуття позбавляє цих зв’язків і розмежовує. Ми багато що витісняємо зі свідомості, але навіть якщо історія не структурована, навіть якщо її не зафіксували і не проговорили, вона однаково кидає тінь на життя і дії. Останні роки в українській літературі піднято цілі пласти подій і згадано десятки постатей, які довгий час були за бортом нашої пам’яті. Здається, ми доросли до відповідальності за минуле, готові згадувати і пам’ятати, як би старанно не забували наші предки, своє і їхнє. Не можна, щоб привиди минулого визначали наше майбутнє, але треба їх знати поіменно. Хтось чи щось (міста, місця, світлини) завжди бережуть те, що ставалося, і рано чи пізно доведеться зчитати та записати, щоб існувати далі.  Власне про це наступні книжки, тут чергуються документальні факти й поетичні відступи, голоси вигаданих і реальних персонажів.
 
 
Софія Андрухович, «Амадока»
 
Над романом «Амадока» Софія Андрухович працювала 6 років, попри складну структуру і тему, понад 800 сторінок читаються плавно і швидко. Софія дуже обережно веде читача підземними тунелями, чужими історіями і лабіринтами пам’яті. Подекуди ти боїшся загубитися, як і персонажі, тримаєшся за деталі, чужі спогади. Важливо зафіксувати у пам’яті кожен момент, бо нічого випадкового тут нема. Авторка нанизує метафори і події одна на одну та вдало поєднує три теми, три частини роману у згусток часу, який не рухається лінійно. АТО, Голокост, Сталінські репресії — взаємопов’язані трагедії, що лишають по собі видимі і невидимі шрами на обличчях міст і людей.
 
Амадока – «найбільше озеро Европи, якого немає» – збирає біля своїх уявних берегів головних героїв із різних періодів української історії. Згадуване ще у працях Геродота і позначене на багатьох стародавніх картах на території України, воно безслідно зникло, але ми потребуємо відтворювати історію, яка зберігається у різних людей як частини розбитого горнятка. Навіть коли вдасться склеїти докупи, воно протікатиме, чи може є любов, яка здатна склеїти і залатати тріщини й ущелини?
 
Петро Яценко, «Магнетизм»
 
«Коли ти виїжджаєш з міста в останньому потягу, місто зникає за тобою», перетворюється на стару картину, забувається. Гайка виїхала з Донецька влітку 2014-го. Вона робить прикраси у стилі стімпанк, зчитує історії, доторкнувшись до металу, і знає, що говорить куля, перш ніж вцілити.
 
Всі відчувають пам’ять, що лишається на поверхнях міста, але чути по-справжньому не можуть. Історія тисне і нависає однаково над тими, хто вибирає свідомо чи несвідомо забуття, і тими, хто готовий пам’ятати. Гайка опиняється в Києві, який то приймає її, то відштовхує, халепи чергуються зі щасливими випадками. У тексті є трохи спогадів із дев’яностих і вони перегукуються зі спогадами зі згаданих нижче романів Оксани Луцишиної і Павла Коробчука, бо, виявляється, несуттєво в якому українському містечку ти був на початку Незалежності, у той час всі ми вчилися виживати.
 
У новому місці до героїні заговорили будинки. Інколи місця розкажуть набагато більше, ніж підручники чи люди, було б кому слухати. «Тільки чи зможе хтось почути її історію?»
 
 
Оксана Луцишина, «Іван і Феба»
 
Життя у провінційному Ужгороді, тусовки у Львові, Революція на граніті в Києві і виклики тодішнього часу — у романі Оксани Луцишиної «Іван і Феба» відтворені важливі моменти недавньої історії. Як і в попередній книжці, головний герой від чогось втікає, але тут втеча від проблем є втечею від самого себе. Іван не з тих, хто готовий боротися, зазвичай він мовчки погоджується із несправедливістю і пливе за течією. Любові, яка його рятуватиме, тут немає, всі учасники книжки ніби поруч, в одному просторі, але розмежовані власними секретами, натомість персонажі з «Амадоки» набагато ближчі між собою, вони діляться фрагментами своїх історій і весь час знаходяться поруч, навіть якщо розділені часовими, культурними чи світоглядними кордонами.
 
Одна з ключових тез у романі про те, що життя не можна відкладати на потім, бо воно з часом згіркне як парфуми «Красная Москва». І висновок нереалізованої поетки Феби, що від віршів часто більше користі, ніж від паперових сосисок, приготованих для чоловіка, нагадує, що жити треба із пристрастю, в унісон зі своїми мріями і потребами.
 
 
Павло Коробчук, «Ключові клапани»
 
Це книжка про чотирьох друзів із музичної школи і досвіди, які їм прийшлося здобувати останні 27 років. Героям випало дорослішати одночасно з Україною, визначатися: чи вони зануряться у революції і війну, чи обійдуть їх. Але 90-х, з постійними відключеннями світла, вимушеними поїздками на заробітки, святковими стравами з єдиного доступного інгредієнту — картоплі, уникнути не вдалося нікому, і Павло дуже точно змальовує цей період. Основні події відбуваються в Білій Церкві, але не важливо, яке місто автор обрав тлом, кожен, хто пам’ятає цей період, впізнає своє. Роздовбаність життів і доріг поєднувалася з хаосом довкола.
 
Свобода звалилася раптово — нею захлиналися, губилися у наркотиках і комп’ютерних іграх, переступали межі і не завжди знаходили зворотній шлях. Основний мотив — це рух по спіралі, герої повторюють долі своїх батьків, такі ж розгублені і розхристані на зламі часу. Але це покоління, на відміну від попереднього, вже хоче пізнавати світ, а не прибирати його.
 
 
Таня Малярчук, «Забуття»
 
Людське життя — корм для часу-кита, він заковтує, перемелює, і більшість безслідно зникає. Героїня (письменниця і наша сучасниця) досліджує втрачену пам’ять і намагається відшукати себе, пробує згадати забуте, яке сталося не з нею і сотню років назад. Роман складається із двох частин: історія жінки й історія В’ячеслава Липинського, з яким вона якимось чином переплетена у спіралі часу: вони народилися в один день з різницею у сотню років і були в містечках одне одного.
 
Виявляється, цього цілком достатньо, щоб зрозуміти людину і відчути відповідальність, витягнути із забуття на сторінки художньої книжки, де стерто межі між вигадками і фактами. Читач вірить у їхнє реальне знайомство: архівів, старих газет і відвідання місць, де жив Липинський, достатньо, щоб оживити його і свою історії.
 
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage