Зіткнення світів: «Там, де падають Ангели» Дороти Тераковської
Полоз Єлизавета
24.05.2021
У романі «Там, де падають Ангели» Дорота Тераковська знову наголошує на необхідності гармонійного життя з природою, вишукано зачепивши одвічні питання та залишивши читачам понад 350 сторінок для обмірковування.
Це історія про двох малих та наївних створінь, яким довелося стикнутися з реальним станом речей у світі, зневіритися у своїх ідеалах та баченні Всесвіту, а також допомогти одне одному пережити найстрашніші та найважчі часи у власних життях. Про маленьку дівчинку Еву, яка повністю належить світові Природи та щиро вірить у дива, і про її Ангела-Хоронителя Аве, який впевнений, що Всесвіт завдячує своєю красою лише Добру, і всім своїм єством жахається Зла.
У своїй новій, трохи містичній і куди більше філософській книжці «Там, де падають Ангели» польська письменниця Дорота Тераковська торкається багатьох вічних питань, але головною темою є боротьба Добра і Зла, їхній вплив на життя людини, а також їхня невідворотна взаємозалежність. Представником Добра виступає Білий Ангел Аве, а Зла — його брат-двійник, Чорний Ангел Веа. Сам роман починається їхнім двобієм, після якого Аве втрачає свої крила — джерело сили Ангела, падає на землю та продовжує жити вже як людина. Веа залишається поруч із братом, постійно шепочучи йому своє бачення світу — більш реальне та більш правдиве, ніж у Аве. І саме монологи Чорного Ангела складають вагому частку філософських роздумів у книжці. Саме він змазує ідеалістичний чорно-білий світ Аве та додає всеможливих сірих відтінків. Саме над його словами ми замислюємося найбільше, намагаючись, як і Аве, знайти власні відповіді. Головний посил кожного монологу — Добро не може існувати без Зла, Світлові нічого освітлювати без Темряви, усе єдине і походить від одного. І навіть Зло не може бути виведено в абсолют, бо і в ньому криється жага до любові й тепла, і навіть Добро не завжди виявляє ласкавість і не здатне полюбити (як Чорний Веа, боячись залишитися один у суцільній темряві, багато років тягнувся до брата і сподівався, що той його врешті-решт прийме й полюбить, і як Аве, який вічно жив за законами світла й любові, не міг знайти в собі сили на тепло для рідного брата).
«Гарна музика — це не канон двох голосів. Музика — це цілий оркестр, і в ній є місце також і для темних, похмурих тонів. Часом це вони визначають її велич і те, що музику переживають і пам’ятають, що відчувають її».
Природа. Насправді, вона має бути основоположницею попередньої теми, бо саме з неї бере початок історія про Добро і Зло. Адже «Природа — це гармонія, а гармонія — це відповідні пропорції Добра і Зла». І маленькій Еві, яка любить природу понад усе, із дорослішанням довелося пізнати всю її багатогранність і непередбачуваність. Коли Ева вирішила повернути сили своєму Ангелу-Хоронителю, їй потрібно було зробити три вчинки, які були б поворотними для долі людини, — що навіть Ангели не завжди в змозі зробити. І хай як би Ева намагалася творити добро для всіх, вигадувати плани для покращення життя близьких і вносити тепло в дім самотніх, їй не вдавалося знайти ті самі вчинки, а деякі її дії в результаті принесли тільки більше клопоту чи страждань. Але чомусь, коли вона очікувала найменше або навіть не замислювалася над виконанням вчинків, саме тоді вони й траплялися, ці поворотні моменти життя, навіть якщо одному з них передувало збиття сусідки машиною. Бо Природа — це й Добро, і Зло, і вони завжди разом та допомагають одне одному.
Ще цікавим елементом у книзі є розподілення членів родини Еви на кілька світів: Природи (Ева), Технології (тато Еви) та Творчості (мама Еви). Для батьків Еви не існувало Дива, у їхній світах усе керувалося логікою. Але вона ніяк не змогла зарадити біді зі здоров’ям доньки. Ева скерувала їх до віри, показала можливість Дива, а батька, який за життя на зорі жодного разу не подивився, навіть змусила закохатися у Природу.
«Там, де падають Ангели» вміщує в собі чималий букет філософських роздумів, і саме через це вона цікава. Бо, на мою думку, сюжетна складова доволі слабка, історія багато де просідає та має незалатані діри, а образи персонажів, на жаль, подекуди погано прописані: їхні характери не витримані, їхнім словам не віриш, їм не співпереживаєш. Але вони тут і не головні. Краса роману в тому, що, зачепившись за якусь думку, ви починаєте розширяти її межі, порівнювати з особистим досвідом, приходите до власних умовиводів і замислюєтесь над питаннями, що колись у давнину мучили не одного видатного філософа.
Коментарі
Щоб залишити коментар, необхідно