Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

«Я сьома сама…»
Random
Прочитавши кілька перших сторінок у поетичній збірці «373» Маріанни Кіяновської, відчув, що ця книжка – не літературна. Точніше, перед читачем не лише простір естетики (метафор, зримих чи метафізичних образів, звукописання, загадкового розчинення в мові), а й особливий релігійний світ. Радше, це збірка релігійних і почасти містичних одкровень поетки, яка шукає себе у Всесвіті Бога. Іще одне потвердження у просторі літератури того факту, що часом літератури замало, аби вижити.
 
Митцеві дано по-особливому відчувати час і простір. Душа митця відгукується на світовий біль, а найбільші катаклізми – від нездатності чути, від почуття вселенської самотності. І ось тоді, на вершині скелі людської самотності, у захмарній височині відкривається щось таке, чого людина ніколи раніше не помічала. Людське серце починає відкривати себе Богові. Але наскільки важким є момент такої зустрічі.
 
У М. Кіяновської в одному вірші з’являється мотив амнезії, коли людина шкодує, що вона не камінь.
 
Кожне, щоб втратити, треба спочатку знайти,
А щоб не втратити, треба забути назавше.
Просто позбутися. Камінь – він просто лежить.
Він заволав би без слова, потрапивши в пастку.
Дай мені в долю непам’ять – непам’ять як частку
Того, що вічно триває, коротше, ніж мить (С. 9).
 
Камінь не відає часу, але також і не відає роздвоєності між складним філософським біномом: мати і бути.
 
Крім дитини і Бога, я знаю, що втрачено все,
Що мені не давало любити. Між «бути» і «мати» –
Амальгама і те, що на споді. Спитає, спасе,
Від спокуси врятує… Мій Господи, вірую тричі (С. 15).
 
Суб’єкт лірики М. Кіяновської у просторі бути. Але як нестерпно важко перебувати у просторі, який у принципі не призначений людині. Людина згрішила, прагнучи пізнати себе. Самість – результат гріха. Самість породжує величезну самотність, якій часом людина не може дати ради. І ось тоді, коли здається, що все втрачено, коли земля перетворюється на розпечений пісок, раптом самість вчувається у порожнечу космосу, і ця порожнеча наповнюється особливим звучанням. Десь у тому знеособленому просторі космічного мовчання є Бог. Таке враження виникає, коли переживаєш філософські притчі й поетичні молитви М. Кіяновської. Її символічна нумерологія поліморфна і до кінця незбагненна: 3+7 (10) + 3 = 13 (тринадцятий апостол), 3+7 = 7+3 = 10 = 1+0 = 1 (буття, яке протистоїть небуттю, порожнечі, ніщоті). Уже в цифровій назві збірки зашифровано кілька стратегій прочитання, себто розуміння художнього мислення. Проте наявний тут і елемент гри: тільки в М. Кіяновської це особлива гра. Не та, в яку грають люди, а та, яка часом може грати людьми.
 
Я мав дивне відчуття на самому початку, коли прочитав перші вірші «Бог мене наздогнав…», «Звідки, Господи, світло Твоє?..», «Ти у небі й землі…», «Боже благий, що мовчиш…». У чомусь ці вірші видалися менш оригінальними. Можливо, через виразну релігійність, через поетичний голос, який усе більше дистанціюється від світу метафоричної поезії і переходить у релігійну метафізику. Такі трансформації не новина в літературі. Скільки дивних симбіозів між поетичним та релігійним у творчості польських письменників періоду Молодої Польщі чи у пізніші періоди.
 
Але «373» – книжка не одновимірна. Вона завершується віршем, у якому відчувається антоничевий мотив сонця, образ сонцесвіту, язичницького сонцепоклонництва, за яким – любов до світу, в якому все породжується з сонця і все згорає в сонячному вогні, аби знову воскреснути. Не раз відчував, що в доволі християнському вірші виринають суто язичницькі образи. Вони промовляють і в ілюстраціях до книжки – скажімо, в образі руки з виразними лініями життя, розуму, серця, за якими сховано «листя трави».
 
*
 
А отже, художній світ М. Кіяновської у збірці «373» – особливий. Щось має відбуватися у поетичній душі, аби авторка наважилася так сильно оприявнити свої вірші-молитви, вірші-розмови, вірщі-рефлексії… з Богом. Література не може врятувати людину у час великого потрясіння. Має бути щось позалітературне. І таким постає релігійний досвід. Досвід шукання Бога.
 
Дмитро Дроздовський
 

 

 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage