Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Крисюк Тетяна
Коли життя стає музикою, а музика – рікою
Random
«Доки ти здатний чинити вибір, бути порядною людиною, твоє життя має сенс».
 
Історія Акселя Віндінґа почалася у романі «До музики». Це перша частина історії норвезького письменника Кетіля Бйорнстада. «Ріка» – продовження.
 
У другій частині історії Аксель із наївного хлопчика перетворюється на чоловіка, який живе не лише музикою. Він кохає і рятує жінку, якій потрібен. Дебютує на великій сцені – як талановитий музикант і автор своєї «Ріки». Ріки, у якій два потоки, – музика і любов.
 
У романі «До музики» читач поринає у світ музики – загортається у неї, ніби у м’яку ковдру. Аксель отримує перший сексуальний досвід, закохується, йому розбивають серце, але все це відбувається на тлі музики.
 
У «Ріці» вона переміщається на друге місце. Перше посідають стосунки Акселя із музикою, жінками і власним життям. Упродовж дев’яти місяців він готується до музичного дебюту, паралельно дебютуючи як чоловік і як митець.
 
За поведінкою Акселя цікаво спостерігати: він боїться схибити, помилково потрактувати свої почуття до двох жінок. До однієї його вабить, іншу він кохає. А ще він щодня оживляє Сьому сонату Прокоф’єва, 110 опус Бетховена, прелюдію до-дієз мажор і фугу з «Добре темперованого клавіру», том 1. З одного боку, Аксель хоче стати майстром, а з іншого – прагне «звичайного людського щастя, без зусиль». Чи не схибить він, чи не пошкодує про зроблене?
 
Аксель належить собі. І водночас не належить. Частина його волі і часу – у Сельми Люнґе, «музичного самородка з Німеччини». Вона готує його до дебюту. Частина серця – у закритої і хворої Маріанне Скууґ, частина – у свободолюбної Ребекки Фрост. Ще частину назавжди забрала з собою поранена життям Аня Скууґ. Аксель намагається скласти з уламків різних історій власну, цілісну, не втративши при цьому зв’язок із важливими для нього людьми. І не втративши свій талант, розквітом якого стане його «Ріка». Поряд із ним свої історії пишуть й інші герої. У другій частині роману вони дозволяють собі бути відвертими, дивними і навіть трохи божевільними.
 
Окреме місце відводиться темі сексуального виховання і сприйняття суспільством жіночого тіла. Одна з героїнь розповідає про викидень, який сама спровокувала, коли її перший сексуальний досвід завершився небажаною вагітністю. Вона не могла поговорити про це з батьками, зробити медикаментозний аборт, як і десятки інших жінок. Лікар міг перервати вагітність тільки за умови, якщо вона загрожувала життю вагітної (йдеться про 1920-1929 роки). Це спричинило ріст підпільних абортів, а разом із цим – кількість смертей після такого втручання. Періодично у тексті зринає посил – тіло жінки належить цій жінці. Вона має право обирати роботу, чоловіка, стиль одягу, музику – тобто все.
 
Якщо ви не читали роман «До музики», вам буде складно зрозуміти, як і чим живе молодий музикант. Як багато значила і значить музика для Акселя. Письменник порозкидав по тексту окремі деталі із першої частини, аби читач хоча б приблизно розумів, хто є хто. Однак ця історія вартує того, аби ви прочитали її повністю.
 
Цитати з роману:
 
«Щоб бути майстром, треба мати силу».
 
«Деякі люди створені одні для одних, думаю я. Призначені одне одному. І якщо їхні почуття достатньо сильні, вони можуть прочекати одне на одного майже все життя. Або ж створити собі нестерпне пекло, страждаючи від несправедливих звинувачень, надуманих непорозумінь, демонстративних самовбивств на полі битви, де зовсім скоро з’являться найнеочікуваніші перші жертви».
 
«Грати Шуберта – це знати, що любиш».
 
«Рояль не розуміє жартів».
 
«Той, хто ганить сентиментальність, зарозумілий і обкрадає сам себе».
 
«Не кожному судилося бути композитором. Та селянином теж не кожний може стати».
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage