0(800) 501 508
 
Цілодобово
Кошик 0 грн

Статті

по:
В період з:
«Два роки, вісім місяців і двадцять вісім ночей»: Війна світів або 1001 ніч навпаки
Random
Історія британського письменника індійського походження (народився у Бомбеї) Салмана Рушді є широковідомою у світі. Іранський духовний лідер, рахбар (вождь) закликав мусульманську спільноту світу стратити автора за його роман «Сатанинські вірші», бо ніби текст суперечить вірі та є блюзнірським для його народу. Уже понад тринадцять років письменник знаходиться під захистом британської держави та змушений переховуватися від зовнішнього світу. Творчість Салмана Рушді в більшості можна віднести до магічного реалізму з переплетенням фантастики, фентезі та філософії.
 
 
Досить цікаво інколи виходить: відкриваєш для себе неординарного та скандального письменника із книгою, яку він написав однією з останніх. Твір «Два роки, вісім місяців і двадцять вісім ночей» побудовано на внутрішній боротьбі людини, яка розривається між реальним життям та магічним. Навіть сама назва заставляє трішки згадати арифметику і зрозуміти, що у романі присутньо багато фантастики та магії. Тому, відкриваючи книгу, очікуєш на казку, схожу на «1001 ніч», але отримуєш щось кардинально інше. 
 
З першого погляду роман може здатися досить коротким та простим, але почавши читати розумієш, що там майже відсутні діалоги, а присутня розповідь філософа, яка триває два роки, вісім місяців і двадцять вісім ночей. І читання дійсно розтягується на кілька прекрасних та магічних вечорів із гарячим чаєм в руках. Сама книга є для дорослої аудиторії, але не тільки через нецензурну лексику чи надмірну жорстокість, а й через те, що потрібно зрозуміти ідеї, які бажає донести Салман Рушді до читачів; бажає, щоб люди вийшли за рамки простих думок, а почали мислити більш глобально, оцінюючи події, які відбуваються навколо них. 

 

«Безум перемагає сам себе з рації власної ірраціональності. Розум може задрімати на мить, але безум набагато частіше перебуває в сплячці. Урешті-решт безум навіки втрапить у клітку снів, а розум здобуде перемогу». 
На початку книги ми знайомимося із великим ісламським філософом Ібн Рушдом, знаним у Європі під іменем Аверроес. Він є автором праць з логіки, психології, політики та проповідником ісламської та арістотелівської філософій, які пропагував у цій частині світу. Цікаво те, що завдяки цьому філософу батько Салмана Рушді взяв собі таке прізвище.
 
Якраз цей герой є одним з основних у творі. Він зустрічає чарівну та прекрасну джинію Дунію, котра, як і Ібн Рушд, думала по-іншому, що і призвело до закоханості в людей, в їхні думки, дії, чуття та емоції. Дунія побачила у філософі щось більше, ніж старечу оболонку, побачила його глибоку думку, яку він ніс до людей. Покохавши один одного, вони народжують неймовірну кількість дітей, адже виявилося, що джинії можуть народжувати понад сім дітей за раз. Але потім він покинув її, залишивши з усіма дітьми та гіркотою на серці.
 
©konako
 
 
«Ми всі впіймані в тенета оповідей, говорила вона так само, як любив повторювати він, чоловік із хвилястим волоссям, норовистою усмішкою й блискучим розумом, кожен із нас є в'язнем власної соліпсистичної нарації, кожна родина - заручниця родинної історії, кожна спільнота замкнута всередині власної оповіді про себе, кожен народ є жертвою власної версії історії...»
Через кілька сотень років, коли Земля уже забула про Ібн Рушда, філософа пробуджує, нашіптуючи на вухо, кохана Дунія. Джинія розповідає йому, що вона є могутньою принцесою чарівного світу Перистан, де проживають усі джини. У той же час прокидається його довічний суперник, аль-Газалі, якого пробудив інший джин, що бажає знищити мізерне людство. Суперечка між титанами того часу продовжується далі. Планета стоїть на порозі війни двох світів, людського та магічного. Але на допомогу людству завдяки Дунії приходять їхні діти, розкидані по усій Землі. Тепер тільки вони зможуть протистояти навалі темних, злих та жорстоких джинів. 
 
Упродовж книги Салман Рушді легко піднімає суперечливі, неординарні проблеми та висміює людство з різних боків. Один з таких моментів — нівелювання логіки у законах та заборонах деяких країн та релігій. Чи, наприклад, дивна ворожість наймогутнішого джина до усіх видів ємностей, які можна закривати: «усіх банок із гвинтовими кришками, пляшок із корками, усіх скринь із замками, усіх скороварок, усіх банківських скриньок, трун і коробок для транспортування чаю». Ці речі видаються на перший погляд сміховинними, але якщо порівняти їх із поведінкою деяких лідерів держав чи з їхніми законами, то усе стає зрозуміло.
 
«У результаті союзу зі зловісними й неписемними Зебріями країни А., він отримав те, що слугувало йому за програму правління, і енергійно взявся забороняти всяку всячину так само, як вони: поезію, велосипеди, туалетний папір, феєрверки, любовні історії, політичні партії, картоплю фрі, окуляри, лікування зубних каналів, енциклопедії, презервативи та шоколад...»
Читаючи книгу, часто зустрічаєш згадки про видатних філософів, таких як Арістотель, Спіноза, Карл Маркс і Платон. Але дивно інше — у книзі так само часто згадуються супергерої Marvel, DC коміксів та інші сучасні персонажі чи люди. Таке співвідношення виглядає нелогічним та дивним. Ми літаємо з одних часових рамок до інших без жодних видимих перешкод. Окрім того, боротьба внутрішнього світу людини, викривлення людської природи, суть кохання, бездумне слідування за своїми ідолами чи кумирами, обмеженість своїх думок у закритій громаді, вплив історії на майбутнє нації слідує з читачем упродовж усього твору.
 
Повну насолоду від книги можна отримати тільки прочитавши її повністю, посмакувавши кожну сторінку. В іншому випадку темні джини зі світу Перистан прилетять і точно не будуть виконувати ваші три найзаповітніші бажання.