Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Письменник, літературознавець, кандидат філологічних наук

В’ячеслав Левицький про «Закладку» Дмитра Лазуткіна

 

Якби 24 лютого 2022 року виявилося малопримітним днем, ця книжка була б іншою. Кажу з певністю, адже читав іще первісний рукопис. У початковій версії вона сприймалась як нова збірка лірики про безстрашність, чарівну зухвалість, уміння радіти й любити, а також відкидання фальші. У підсумку ж постав томик, який, окрім усього зазначеного, репрезентує злам у художній мові Дмитра Лазуткіна. Тепер сам образ закладки ототожнюється радше з капсулою часу, ніж зі смужкою паперу між сторінок або прихованим згортком для шукачів пригод.

Справді, у книжці вдало сконденсовані наші настрої за останні кілька років. Відтермінувавши її публікацію, велика війна наклала відбиток на кілька найновіших текстів. Тож дійсність, яку окреслено в збірці, правдоподібна завдяки контрастності. Як зазвичай буває в Лазуткіна, тут багато образів, насичених вітальністю та пов’язаних з очудненням побуту. Дерево, що дивиться на дівчат у найлегших сукнях, і літня вуличка з фруктовими ятками; повітряні кораблі та хмара-медуза над спальними районами; тихі пляжі й «осіння буколіка»; пристрасні поцілунки й розбишацькі спогади... Пустий гедонізм? Ні, це дрібні, прості принади, що не дають нам скотитись у відчай через російські теракти. Достоту наче пломбір, якийліричний герой верлібру «Мрії» дарує донечці після відбою повітряної тривоги.

Утім, житейські втіхи нерідко зміщуються з переднього плану. Тепер весна у Приірпінні з однойменного вірша асоціюється не з курортною зоною поблизу Києва, а з могилами в міському саду, лісосмузі чи просто посеред клумби. У творі «Марія» взагалі поставлено питання руба: «чому ми думали // що ракети – // це про космос? // чому нам не сказали // що ракети – // це про темні підвали?»

Майже рік Лазуткін працює воєнним журналістом і, побувавши в більшості гарячих точок, послідовно відображає такий досвід у поезії. Варто наголосити: письменник від початку нинішньої російсько-української війни ретельно осмислював її, що засвідчує, зокрема, збірка віршів «Червона книга» (2015). Але способи трактування однієї й тієї ж масштабної теми виявляються разюче відмінними.

Порівняймо бодай твори «Вербна неділя» і «Роза вітрів» з етюдом «Школа», включені до «Закладки». Перші два з них – узірці добротної силабо-тоніки. Письменник іще відчуває доречність рим для міркувань щодо гнітючих колізій. Ліричний субʼєкт, навіть удаючись до викривальної тональності й кажучи про «туги бездонної чорний чай», не позбавляється ідеалізму, а отже, зауважує «віру яка проростає з бадилля». У «Школі» романтика цілком поступається натуралістичності. Головний герой верлібру – моторошний пейзаж після ворожих обстрілів, окреслений стримано, без непрямих сенсів і вишуканої лексики. Однак в основі стислої буквалістичної замальовки – потужний експресивний підтекст. Завдяки йому крізь начебто тривіальні деталі проступає символ: «розбомблена школа – // тріумф російської зброї».

  Новий метод Лазуткіна – чесний і природний для літератури, що живе в часи збройної агресії. Не суперечить він також уявленням про документальну поезію, досить популярну у світі. Як очевидець автор відшукує поміж руїн найпронизливіші приватні історії. Іноді йдеться саме про фіксування oral history. У таких випадках поет майстерно балансує між публіцистичністю й художністю. Наприклад, віршове оповідання «Індійський океан» навіяне особливою ситуацією. Написання помежево реалістичного твору про зустріч мешканки Маріуполя з дочкою було чи не єдиною змогою додержатися журналістської етики, але не знехтувати драматичний сюжет.

Невипадково у збірці легко натрапити на два образи журналістів. Коментатор боксерських поєдинків констатує: «Часом розповісти про чужий біль важче, ніж відчути його самому...» («Як хороша повія»). Це самоіронічне твердження людини, котра не хоче притупити емпатію. Своєю чергою в новіших віршах виникає інший персонаж – кореспондент, що поривається вислухати кожного свідка та постраждалого, врахувати слова ненависті, які вишіптує мова ночі, а в подальшому розповісти всю правду («Репортер»). У певному сенсі один зі стрижневих сюжетів «Закладки» – про співіснування таких типажів.

Умисні прозаїзацію й атональність у творах Лазуткіна доречно зіставляти з письмом поетів-комбатантів Бориса Гуменюка, Олени Герасим’юк, Ярини Чорногуз, ощадливим на художнім засоби. Можна віднайти близькість до верлібрів Аттили Могильного про окупацію Києва під час Другої світової (усе-таки автор «Закладки», як і Могильний, – першорядний київський урбаніст!). У Дмитровій замальовці «вітер гуде...» простежується навіть подібність до екзистенційних етюдів зі збірки Павла Тичини «Замість сонетів і октав»...

Утім, усі нові акценти – передусім результати просування самого Лазуткіна в розбудові стилю. Як зізнається письменник, «боюся коли вірші // стають надто вправними». Документальність документальністю, контрастність контрастністю, але, на відміну від багатьох поетів, він уміє бути різним і прагне постійного руху. Приміром, автор «Закладки» доволі піднесено резюмує: «можна закохуватись з пeршого дотику // і дмухати в тишу мов у валторну» («Кишеньковий словник»). Далі читач не омине жартівливого римованого шкіца про купівлю кістки для пса. Ось зовсім поряд надруковано тексти про замріяного оленя, котрий перестрибує Дніпро, і зловісного манекена, що правитиме світом. Зрештою, лірик застерігає: «війна не красива війна огидна // страшна мов розірвана рана // безжальна ніби цвітіння акації // над розбомбленими мінометами укриттями» («Добра душа»).

Прикметна подробиця: Лазуткін тактовно іронізує, навіть пишучи про жахливі речі. Якраз тому продюсери теперішнього телемарафону також мусять оцінити його нову книжку. Я хочу, щоб у відповідь на вірш «Хороший план» в ефірі з’явилось однойменне шоу. Це стосується державних інтересів. Це посилило б національний спротив у найвигадливіших виявах. Це показало б міць народних вірувань та властивої нам дотепності. Потрібно лише зібрати у студії  сотню мольфарів. Тоді спільне новорічне бажання українців, пов’язане з відомим бункером, почне збуватися.  

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage