Коли починаєш читати книгу Ольги Карі «Твоє, моє, нічиє та інше», то десь подумки полегшено зітхаєш, що твоє народження припало вже на кінець 1990-тих, а дитинство й дорослішання минуло у 2000-их. Ольга Карі дорослішала саме під кінець існування совка й у 90-их. Крізь жіночий погляд авторка говорить про ті закапелки радянського союзу, що отруювали й досі отруюють побут, дитинство, особисте життя, самоцінність українців, зокрема, українок.
У книзі чи не найбільше на мене справило враження есе «Лялька, якої в мене не було», і я наполегливо радила його прочитати своїм подругам, а заразом і переказувала його (спойлерила). В есе авторка описує все сіре, чим був совок. І сірість його отруює не тільки побут дорослих (від чого теж стає погано), а й дитинство — те, що чи не найбільше асоціюється зі всім яскравим та кольоровим. А тут у тебе ніби забирають кольори, замість красивої ляльки дають у руки безстатевого сірого пупса й кажуть грайся. Обурливо й боляче стає за дівчат, у яких не було Барбі, про яку вони так мріяли. Хоча, чесно кажучи, я і сама не знаю, чи була в мене Барбі. Нас (мене, принаймні, та моїх подруг) дівчаток, які росли в ранніх 2000-их, не сильно хвилювало, чи лялька моя оригінальна Барбі, чи ні, їх було море, і всіх їх ми називали Барбі. Ми із сестрою більше мріяли про Бейбі Борн, яка пила й пісялась, але, підозрюю, так на нас діяла реклама. У нас не було цієї ляльки, але схожу мені купили з коляскою, і я про Бейбі Борн я забула. Мрії дітей ранніх 2000-их здійснювалися легше. Так мені здається, хоча б.
Ольга Карі в кожній буденній справі, дитячій грі чи вислові того часу розкриває справжнє значення, надане совким режимом. І коли на початку книги ти полегшено зітхаєш, що ти дитина пізніх 90-их, і тебе не змушували бавитися безіменними пупсами чи їсти глевку розбавлену водою кашу, то потім усе більше розумієш, що фрази, закладені совком у голови твої батьків чи їхніх батьків, не вивітрилися так просто, і люди, які тебе виховують свідомо чи несвідомо, зі страху чи з думкою, що так правильно, транслювали на тебе всі ці фрази, установки та «цінності». Бо звідки взявся вислів «Посуда любить чистоту», або в україномовні родини «когда я єм, я глух і нєм».
Совкові щупальця досягали будь-кого не тільки територіально, але й поза часово. Добре було б, якби все відбулося по годиннику — совок впав і ми стали собою, зник страх і упередження. Але ж ні, на жаль, дива не сталось і нам досі доводиться боротися проти цього ефемерного совка, зокрема, коли ти жінка. Бо така жіноча доля?
Ох, про цю жіночу долю можна говорити вічно. Абʼюзер чоловік — така жіноча доля, приниження — така жіноча доля. «Бракує часу? Ну то прокидайся раніше. Втомилась? Задовбалась із тими стрілками? Ну що ж тепер бідкатися, то така жіноча доля, терпи!..», — каже в книжці Ольга Карі. Терпіти, постійно терпіти, терпіти, бо ти страшна, розумніша, бо ти дівчинка. Така твоя доля. А все інше не вписується в радянські «цінності». Совок твоїм дідусям і бабусям розповів, якою тобі бути, потім тобі це розповідають твої батьки, вчителі в школі, викладачі й сусіди. Усі знають краще, хто ти є і якою маєш бути: слухняна, невидима, усміхнена, ввічлива, привітна, господиня, відмінниця. І ти давно не в совку, але чуєш звідусіль, що до тебе особливі вимоги, бо ти дівчинка. А потім виростаєш, і тебе легку й невидиму, як пірʼїнка, зі всієї дурі кидає в ті моделі й упередження, яким будували «безпечний» замок твого дитинства. Але терпи, бо, бачиш, така твоя доля, жіноча.
«Слухняність була важливим інструментом контролю дітей, які природно в підліткуванні починали бунтувати, шукати способу самовираження, прояву своєї особистості. Держава руками батьків не могла допустити, щоби підліткова схильність до бунтарства розрослась аж до юнацького запалу, прагнення волі, пошуку справедливості й ламання системи, тому найменші спроби наражалися на шалений спротив батьків», — каже нам Ольга Карі.
У книзі багато того, що може вразити, відгукнутися, книга як добрий психолог, що розповість про твої травми, можливо, вони не так швидко зникнуть, але є можливість не передавати їх далі. Стати останнім поколінням, до якого дістають совкові щупальця і невидимо вплітаються в життя.
Коментарі
Щоб залишити коментар, необхідно