Тайм-менеджмент для дошкільнят та молодших школярів
12.02.2014

Організовувати свій час - для дорослих звичне заняття, хоча і не всі справляються з ним ефективно. Для діток же ця «наука» - зовсім не з легких, особливо під час початку відвідування дитячого садка та початкової школи.
Засвоєння часових понять
Навчанню орієнтації в часі необхідно приділяти увагу вже у дошкільному віці. Саме це стане запорукою розвитку в особистості таких якостей, як зібраність, точність, цілеспрямованість, організованість. А вони допоможуть дитині домагатися більшого в навчанні та звичайному житті.
Необхідними є вміння визначати та вимірювати час, сприймати тривалість часових відрізків, змінювати темп власної діяльності залежно від наявного часу, правильно відзначати час у мові. Відчуття часу допоможе дитині планувати, регулювати свої дії.
Спочатку дітки «навчаються часу» через відчуття, потім через сприйняття, далі через уявлення. Дітям не зрозумілий час, бо вони його не бачать візуально. Тому важливо конкретизувати для малюка часові одиниці та їх відношення до діяльності дитини.
Спершу діти накопичують знання про поняття «спочатку», «потім», «вчора», «сьогодні», «завтра», інформацію про сезони року через акцентуацію на діях дитини.
Частини діб: «ранок», «день», «вечір», «ніч» для дітей можуть бути помітні більше за змістом діяльності в ці періоди. Ефективно показувати малюкові емоційні, яскраві картинки з різною діяльністю і з позначенням добового відрізка. Розуміння слід контролювати за допомогою питань. Часто повторюйте і пояснюйте часові відрізки. Старшим діткам це можна пов´язати з явищами природи («сонечко встає» тощо) й підкріплювати тематичними віршами та оповіданнями.
Вранці можна проговорювати з дітьми про дні тижня, питаючи назви дня сьогоднішнього, попереднього і наступного. Дні тижня можна позначати і як п´ять робочих днів, і два вихідних (пояснення через діяльність). Варто пояснити причину їх назви, наприклад, «понеділок» - перший, «середа» - середній день і т.д.
Існують і такі часові поняття, як «швидко» і «повільно». Їх добре освоюють діти у змаганнях, конкурсах. Важливе сприйняття дитиною і понять «до», «після», «спочатку», «потім». Можна складати з нею розповіді з використанням цих слів, а далі вже стежити за її самостійною розстановкою понять.
Місяці і їх послідовність добре допомагає запам´ятовувати казка «Дванадцять місяців» С. Маршака. Після освоєння понять «тиждень», «місяць», «рік», потрібно навчити розуміти їх співвідношення. Пори року барвисто описуються у віршах, загадках для діток. Вважається, що засвоєння пір року краще проходить в парах: літо-зима, весна-осінь. Важливо показати їх цілісність у році, їх рівність, використовуючи, наприклад, коло з розкресленими секторами відповідних порам року кольорів. Ставте дитині питання, приміром, «Що з листям дерев відбувається восени?». Вважається, що до початку шкільного віку дитина має знати про залежність від пори року основних змін у неживій природі, у житті тварин. Встановлення знань про дні тижня, місяці дозволить познайомити малюка з календарем. Буде важливий його вигляд, наприклад, відповідний порам року. Знання календаря до 6-7 років привчить дитину до шкільного розпорядку.

Знайомство з одиницями часу (хвилинами, годинами) має відбуватися як пізнання системи, в якій міра однієї одиниці складається з одиниць попередньої. Важливо й усвідомлення безперервності часу. Зазвичай спочатку показують тривалість 1-ї, 3-х, 5-ти, 10-ти хвилин за допомогою пісочного годинника, секундоміра. Варто дати відчути цей час через діяльність, пропонуючи завдання з призначенням часу. Наприклад, можна запропонувати дитині зібрати за хвилину ту кількість іграшок, яку вона встигне, а потім показати скільки зможете зібрати ви. Існують і спеціальні дитячі годинники з позначенням тільки хвилин.
Годинники можна вчити по макетах. Попросіть дитину одну стрілку (велику) поставити на 12, а маленьку переміщати, згадуючи про дії, які вона звикла виконувати в цей час. Так вчаться поняття півгодини, чверть години тощо.
Управління часом молодшими школярами
До 7-8 років складається деяке внутрішнє уявлення про поточний час. Але дитина поки не ідеально, не рівномірно орієнтується в часі, плутається в ньому. У школі з´явиться більше «подразників», заснованих на часових проміжках. Це змусить дитину швидше усвідомити і відчути час. Але і з боку батьків також важлива допомога в освоєнні малюком основ управління часом, тайм-менеджменту.
Купіть дитині настінний розклад для уроків і окремо для позашкільних справ. Він неодмінно має висіти в кімнаті дитини на видному місці. Слід привчити дитину щоранку переглядати план і протягом дня планувати справи на майбутнє. Це дозволить підготуватися дитині заздалегідь до якихось відвідин, серйозних справ.
Рекомендується використання спеціального календаря на тиждень, в якому крім днів тижня, відображені 24 години (з 7 ранку для більшої зручності). Дитина відзначає кольором протягом дня приблизний час, витрачений даремно. Наприклад, коли вона дивилася довше телевізор. Потім підводяться підсумки, звертають увагу дитини, на що вона витрачає час даремно. Фахівці говорять про ефективність такого способу вже після 2-3 тижнів використання за умови роботи з дитиною над підсумками. Саме тоді діти вже намагаються працювати над своїм часом. Це рекомендується для молодших школярів до кінця початкової школи.
Зустрічається також метод використання «хронометражу», із записом протягом 1-2 днів всіх справ за часом і з подальшим аналізом. Але занадто часто цей прийом проводити не рекомендується.
План на день - дуже важливий елемент, якому батькам варто навчити дитину. Діти не вміють спочатку планувати, а «підганяють», придумують діяльність під вільний час. У план включаємо будь-яку діяльність дитини. Обов´язково в плані вказується час діяльності. Слід навчити особливо виділяти найбільш важливі справи. Напроти кожної діяльності повинна ставитися оцінка про виконання. План теж повинен піддаватися спільному аналізу і корекційним рішенням.
Управління часом має вирішальне значення при підготовці домашнього завдання дитиною. Слід навчити малюка складні завдання спочатку розбивати на більш дрібні пункти, планувати послідовність виконання завдань із різних предметів. Варто показати дитині ранжування завдань за складністю. Потрібно пояснити маляті, що краще зробити ефективно і швидко, ніж «мучитися» до вечора, витрачаючи час, який він міг би використовувати по-іншому.

Під час відпочинку також можна «вчити час». Серед цікавих батьківських винаходів «квитки» на перегляд телевізора або гру на комп´ютері. В якості заохочення батьки у різний час доби видають дітям «квитки»-картки із зазначенням кількості «заслужених» хвилин на дані розваги. Це дає можливість дитині пишатися своєю «владою» над розпорядженням часом. Звичайно, важливе дотримання регламенту квитка по тривалості.
У навчанні управлінню часом можна застосовувати і роботу з текстом або усною розповіддю, казкою. Батьки можуть скласти розповідь, в якій час протягом дня героєм було витрачено даремно. Обговорють з дитиною помилки героя і пропонують скласти малюкові більш правильний план цього дня. Потім дитина робить таку оповідь самостійно. Не варто забувати і про інсценізації таких розповідей.
Ефективне управління часом дозволить дитині відчувати себе більш впевненою в сьогоденні та в майбутньому. Управління часом вигідне для фізичного, емоційного, психічного комфорту дитини.
Наталія Мажиріна, центр «Абетка для батьків»
Коментарі
Щоб залишити коментар, необхідно