Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Вольфґанґ Амадей Моцарт, Леонардо да Вінчі, Альберт Ейнштейн, четвертий президент США Джеймс Медісон і сама мадам Габрієль Шанель власною персоною. У новому романі Доржа Бату, автора бестселерів «Франческа. Повелителька траєкторій» та «Моцарт 2.0», на вас чекають зустрічі з яскравими історичними персонажами. Але у Бату вони зовсім не схожі на людей з підручника історії – ні, це живі, веселі, сповнені енергії та любові до життя люди зі своїми перевагами та недоліками. Вони люблять і ненавидять, закохуються та сумують, цмулять шампанське та багато жартують. І повірте, ця книга настільки вітальна, що ви будете проживати всі ці емоції разом із героями.

«Коко 2.0» – це продовження роману «Моцарт 2.0», створеного 2020 року. У новій книжці ми знову зустрічаємося з Моцартом, який, нагадаю, якимось дивним чином перенісся з XVIII сторіччя до сучасного Нью-Йорка. У Нью-Йорк-Сіті знаний композитор знімає перуку, змінює ошатні оксамитові кюлоти на джинси, п’є чорну каву, не нехтує лайкою та… все ніяк не полюбить модне гуакамоле.

На перший план у романі «Коко 2.0» виходить інша історична постать – мабуть, найвідоміша у світі модна дизайнерка Коко Шанель. «Це Коко! Вона завжди говорить, що думає, а свої думки не завжди контролює!» – ця фраза, яку кидає на перших сторінках стара подруга Шанель, психотерапевтка Клоді, ніби готує нас до того, що нудно нам точно не буде. Адже в «Коко 2.0» ми зустрічаємося з однією з найхаризматичніших і найсміливіших жінок ХХ століття, яка за словом у кишеню точно ніколи не лізла.

Коко, як і Моцарт, також здійснює мандрівку в часі та просторі – і повертається в наш світ у 2006 році, опиняючись у шумному Нью-Йорку, вбрана у вишуканий Chanel Suit з білого твіду. Нью-Йорк елегантній француженці до смаку: вона поселиться в затишній квартирі на 5-й авеню, потоваришує з вишуканою дамою на французьке ім’я Стелла Дюпон, і стане таємно працювати у Домі Chanel, допомагаючи Карлу Лагерфельду створювати колекції (навіть надихне Дім на відмову від натурального хутра!). А ще (про це ми дізнаємося майже у фіналі) – зміниться раз і назавжди, перетворившись із тієї жорстокої, холодної Шанель, яку знає історія, на Коко, що вміє любити та прив’язуватися. Її найближчі друзі, Моцарт і дівчина з Івано-Франківська Стася, потраплять у халепу, і саме Шанель зробить усе, щоб допомогти їм та повернути друзів до Нью-Йорка.

За першою освітою Дорж Бату (колишній журналіст, що зробив карколомну кар’єру у Штатах та став спеціалістом із траєкторій космічних апаратів) – історик. Під час роботи над новими романами ця його іпостась виходить на перший план, тому левову частку роботи над книгами Дорж проводить у архівах, вивчаючи інформацію про своїх героїв. Так було з «Моцартом» – Дорж провів сім місяців в Бібліотеці Конгресу, досліджував біографію композитора, його звички, читав його листи та навіть знайшов інформацію про те, який у Моцарта був почерк і що він полюбляв на сніданок. У роботі над романом «Коко 2.0» помічниками йому слугували біографії Шанель, зокрема дуже відома праця – Chanel. An Intimate Life журналістки Лізи Чейн, яка зосередила дослідження саме на особистому житті дизайнерки.

«Шанель – одна з найскладніших персон, з якими я працював як історик», – розповідав Дорж в інтерв’ю для Vogue UA напередодні виходу книги. – «Я прочитав декілька біографій і зіткнувся з тим, що вони всі різні. Це спогади і Клода Деле, і Лізи Чейн. Різні вони тому, що сама Шанель створювала навколо себе легенди. Вона розважалася тим, що переповідала про себе журналістам різні побрехеньки. Є купа інтерв’ю, в яких одна інформація протирічить іншій, уявіть собі! Наприклад, дуже багато розбіжностей у свідченнях про її дитинство. Про матір, про батька – якого вона дуже любила і майже все своє життя поклала на те, щоб довести йому, що вона варта його любові».

Внутрішнім трансформаціям, які трапилися з Габрієль Шанель, коли вона повертається у майбутнє, автор приділяє цілий розділ. Він називається «Метаморфози Chanel» і занурює нас за лаштунки модного Дому Chanel. Так, у главі з красномовною назвою No More Croco for Coco ми дізнаємося, як у 2018 році з легкої руки Шанель Дім відмовляється від хутра та шкіри у своїх колекціях. Надихає на це Габрієль юна Іветта Дюпон – племінниця нової подруги Шанель Стелли. Дівчина допомагає Шанель зрозуміти, що світ змінився, отже змінитися має і Шанель. Саме з Іветтою Шанель, яка перенеслась з ХХ сторіччя у 2010-ті роки, обговорює нагальні теми – це фемінізм та юридичні права гомосексуальних пар, ставлення до fast fashion та екології, необхідність поважати працю будь-якої людини та забезпечувати нормальні умови праці з боку роботодавців. Дорж Бату зображує Шанель як складну жінку з непростим характером, самовпевнену та егоїстичну. Але водночас – геніальну особистість, яка відчуває час і завжди випереджає його, навіть потрапивши у майбутнє.

«Коко 2.0» – певною мірою присвята Доржа своїй дружині Ярині Жук. Ярина – успішна дизайнерка, яка зараз працює в найголовнішому ритейлері США, Target. Не буде перебільшенням сказати, що професійний шлях Ярини – це здійснення американської мрії. Приїхавши до Штатів разом із чоловіком майже 10 років тому, випускниця Львівської академії мистецтв твердо сказала: я не бачу себе ніде, крім моделювання й створення одягу. Модна індустрія – одна з найжорстокіших у світі, в ній шалена конкуренція та божевільні темпи роботи, але Ярину це не налякало. До власної мети – стати дизайнеркою та створювати одяг, що носитимуть у всій Америці, – Ярина йшла наполегливо. Закінчила Academy of Art University в Сан-Франциско, взяла участь у New York Fashion Week і зрештою влаштувалася дизайнеркою у Target і тепер «одягає пів Америки», каже її чоловік.

Тож нехай вас не дивує, звідки Дорж так добре знається на модних термінах і нюансах підготовки до показу, які вельми вправно описує у «Коко». Судячи з того, що він розповів мені в інтерв’ю, він проживає успіхи своєї дружини разом із нею, разом із нею безсонними ночами працював над підготовкою до NYFW два роки тому, облаштувавши майстерню для Ярини прямо в підвалі власного будинку в Міннеаполісі… Тож, коли Дорж напише роман про модний світ, давши змогу зазирнути за лаштунки цього красивого світу і нам, було тільки питанням часу.

Письменники, що пишуть романи про історичні постаті, полюбляють сакралізувати своїх героїв, виводячи їх монументальними і поважними, схожими на ікони. Але Дорж Бату цього не робить (навіть не зважаючи на те, що будує свої книги на фактах та документальному матеріалі). Натомість йому вдається дещо набагато важливіше – він наближує своїх безперечно великих героїв до нас, читачів ХХІ століття. Так, Моцарт любить поїсти та дещо вульгарно жартує (а в Моцарта і справді було жахливе почуття гумору, пишуть історики!), Коко Шанель лупить правду прямо в обличчя, іноді ображаючи нею людей, та полюбляє цмулити шампанське з ранку до вечора, а Леонардо да Вінчі іноді схожий на нудного старигана, який любить читачі лекції всім підряд. Але з іншого боку, вони прекрасні, ці великі люди, кожен по-своєму: не тільки геніальні, але й добрі, щирі, готові на все заради друзів та світлого майбутнього всього людства.

Подорожі у часі – це не новий для літератури прийом, але Дорж Бату використовує його у найгуманістичнішому сенсі. Цей прийом дає змогу Доржу розповісти захопливу, динамічну історію, сповнену подорожей та авантюр, та це тільки перший щабель. Найважливіше сховано за ним: подорожуючи в часі, герої опиняються у нових обставинах, мусять грати за новими правилами та мають змогу подивитися на себе з боку, усвідомити власні вади та зрештою змінитися. Але ми з вами – не герої роману і не маємо машини часу. Тож «Коко 2.0» ніби кричить нам: живіть тут і зараз, будьте відкритими до життя і людей навкруги.

Бо, як каже у фіналі мудра Коко Шанель: «не можна шкодувати про те, що вже сталось, і жити тим, що було колись. Треба залишати за спиною те, що заважає тобі йти вперед. І завжди приймати нове».

Дар’я Слободяник, редакторка відділу культури Vogue UA

 

 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage