
Мабуть, багато читачів Старого Лева вже чули про перші в Україні освітні онлайн-курси «Prometheus» від викладачів КНУ ім. Тараса Шевченка, КПІ та Києво-Могилянської академії, які стартували у жовтні 2014 року. Ці курси стали відгуком на справжню освітню революцію, коли найбільші та найзнаменитіші навчальні заклади світу запропонували безкоштовне он-лайн навчання усім бажаючим.
Співзасновник «Prometheus» Іван Примаченко розповів «Великій Ідеї» про тенденції та перспективи в українській он-лайн освіті. Ми пропонуємо ознайомитись з найцікавішими моментами розмови.
Український аналог чи адаптація іноземного проекту?
Іван Примаченко розповідає, що спочатку організатори проекту в Україні розглядали варіант адаптації однієї з найвідоміших у світі навчальних платформ («Coursera» або «edX») до українських реалій. Але в цьому варіанті роботи виявилось чимало перешкод: якщо текст лекцій можна було б перекласти чи подати за допомогою субтитрів, то переклади формул, завдань, фільмів чи будь-яких мультимедійних додатків значно ускладнювали і затягували роботу. Також організатори враховували і той факт, що в більшості країн подібні курси діють на основі співпраці з ВНЗ. Компанія, яка надає послуги он-лайн курсів, повинна мати відповідний фінансовий договір з навчальним закладом для видачі сертифікатів. А проводити цю документацію, коли ВНЗ та освітній проект знаходяться в різних країнах, досить складно.
Залишився другий варіант – створення українського аналогу, за що і взялись засновники «Prometheus». Вони вважають, що відкриття суто українського проекту – питання і національного суверенітету також. «Це як із друкарським верстатом Гутенберга, який винайшли в Німеччині, - говорить Примаченко. - Німеччина могла б надрукувати книги на всіх, але в такому разі, думаю, інших держав окрім неї вже б не залишилось. Та сила, яку дає друкарський верстат, дозволила б зім’яти інші держави. Тож нам потрібна не лише власна армія та власна економіка, але і власна освіта».
Кому цікаві онлайн-курси в Україні?
Перші два курси проекту «Prometheus» показали, що найбільша кількість зареєстрованих учасників – це випускники ВНЗ віком 22-27 років, студенти та абітурієнти, а також працюючі люди 35-45 років.
Як обирають курси та викладачів?
Іван Примаченко розповідає, що перш ніж обирати викладачів, організатори проекту створюють програму курсів. Акцент робиться на базових дисциплінах чи найбільш актуальних, як-от програмування, основи бізнесу, іноземні мови тощо. Організатори враховують і придатність дисципліни для її викладання в інтернеті. Наприклад, вводити он-лайн курси з психології, міжособистісної комунікації, медицини – неефективно. Вузькоспеціалізовані галузі до уваги не беруться – ця частина роботи розглядається, як далека перспектива.
Серед критеріїв відбору викладачів Примаченко називає досвід, розуміння мети та специфіки проекту, наявність достатньої кількості часу: «Велике значення має якість викладача. У нас є обов’язкова вимога, щоб він був досвідченим лектором та розумів, як потрібно викладати. Тому що найкращі спеціалісти, у яких немає досвіду – це несерйозно. Ми зустрічаємось і дивимось на людину – наскільки вона поділяє логіку і цінності нашого проекту, наскільки вона готова приділяти цьому час. Бо від цього дуже сильно залежить якість курсу».
Перспективи онлайн-освіти
Протягом наступних 5-ти років «Prometheus» планує запустити 150 нових курсів, доступних кожному. Організатори думають над продажем сертифікатів, які б підтверджували отримані знання та стимулювали студентів до навчання.
«Безумовно, інтерес до сертифікатів наразі великий. Сертифікат буде розміщений в онлайн-режимі, щоб його було зручно додавати в резюме. Ми плануємо інтегрувати додаткові можливості верифікації користувачів. Можна буде додати матеріали підготовки, завантажити конспекти тощо – те, що зможе довести, що користувач реально працював над курсом».
Іван Примаченко вважає, що перспективно інтегрувати он-лайн освіту у фізичну освіту та максимально соціалізувати курси. Окрім того, аналогічні он-лайн проекти повинні стати доступними для кожного громадянина. Співзасновник «Prometheus» переконаний, що з часом онлайн-освіта зможе витіснити традиційну освіту у вигляді маленьких ВНЗ і зекономить час студентам й усім зацікавленим.
«Але в будь-якому разі ми маємо намагатися інтегрувати он-лайн освіту у фізичну освіту, тому що людське спілкування важливе для навчальних результатів. Безумовно, ми маємо працювати над тим, аби максимально звільнити знання, щоб вони були доступні для кожного громадянина. Думаю, перспективи тут доволі серйозні».
Коментарі
Щоб залишити коментар, необхідно