"На жаль нічого не вдалось знайти за вашим запитом."
"На жаль нічого не вдалось знайти за вашим запитом."

Луцюк Анна
Назад у ХХ століття: про що писали в 50-90-ті роки
Нам завжди цікаво зазирнути в минуле, відтворити портрет часу і відчути дух епохи, яка вже відійшла. Один зі способів повернутися на крок або десятиліття назад — це книжки. Письменники мають здатність фіксувати момент у деталях. Роки минають, а деякі тексти лишаються актуальними, хоч і суттєво відрізняються за ритмом, наповненням від сьогодення. Друга половина ХХ століття була бурхливою, людство оговтувалося від Другої світової, ускладнювалися технології, і свобода намагалася прорвати усі кордони. Сьогодні поговоримо про книжки, які вплинули на кілька поколінь читачів і впевнено мандрували світом ще до безвізу.
 
50-ті роки
 
 
 
 
Ернест Гемінґвей «Старий і море» (1951)
 
Протягом життя Гемінґвея відбулося чимало масштабних подій, він завжди потрапляв у вихор історії і фіксував її. Хай би де б і з ким розгортався сюжет у його романах й оповіданнях, про що б він говорив, на фоні звучала війна і впертість незламних людей.
 
Хрестоматійна повість «Старий і море» остаточно вписала автора у світову літературу. За неї Ернест отримав Пулітцерівську премію, а згодом притча стала однією з вагомих причин вручити йому Нобелівську. Історія кубинського рибалки вивчається за шкільною програмою, але сповна відчути й усвідомити текст можна лише, коли назбирається певний життєвий досвід.
 
Маленька людина і велика рибина на фоні стихії намагаються вижити, і навіть коли від перемоги лишається кістяк, вона того вартувала.
 
 
60-ті роки
 
За стіною обкладинка
Тираж закінчився
 
 
 
Марлен Гаусгофер «За стіною» (1963)
 
Метафора роману австрійської авторки до кінця не розгадана, читачі і критики трактують відповідно до власних досвідів чи ілюзій, але, безумовно, у 2020 рік, коли весь світ опинився на вимушеній ізоляції одне від одного, у тексті дошуковуються нових смислів.
 
 Коли головна героїня виявляє, що відділена від світу прозорою стіною і вибратися із пастки неможливо, то вибір зовсім невеликий і прийняти ситуацію — наймудріше рішення. Місто відучує від життя у гармонії з природою, але обставини повертають головну героїню до первісних правил і зміни пріоритетів.
 
 
 
 
Дона Флор та двоє її чоловіків обкладинка
Повідомити,
коли з'явиться
Ми повідомимо Вас коли з'явиться цей товар на Вашу електронну пошту!
114 грн
У КОШИК Icon
 
 
 
Жоржі Амаду «Дона Флор та двоє її чоловіків» (1966)
 
Жоржі Амаду у своїх романах смачно і детально описував бурхливе життя у Бразилії в стилі карнавалу. Події в книжці «Дона Флор та двоє її чоловіків» розгортаються в Байї у 30-40 рр. Половина з трьох сотень персонажів – реальні люди різних соціальних статусів.
 
 В тексті все зосереджено винятково на внутрішньому житті бразильського народу в час, коли почалася Друга світова війна й Бразилія була єдиною країною в Латинській Америці, яка відправила своїх солдатів на війну в Європу. Але в життєвому романі про Дону Флор, власницю кулінарної школи «Смак і Мистецтво», автор зосереджений на внутрішній історії людей і народу, сповна відкриває колоритну й атмосферну землю, край культів та дивовиж.
 
 
 
70-ті роки
 
Дар Гумбольдта обкладинка
Тираж закінчився
 
 
 
Сол Беллоу «Дар Гумбольтда» (1975)
 
За роман «Дар Гумбольтда» Сол Беллоу отримав Пулітцерівську премію, а наступного року став Нобелівським лауреатом. Йому вдалося майстерно і точно описати взаємодію та дружбу двох американських письменників. Чорний гумор і філософські екзистенційні роздуми утворили текст, який змушує сміятися і задумуватися про непростий вибір, до якого часто змушує життя.
 
Це парадоксальна історія американців, у яких білозуба усмішка має з’являтися на обличчі вчасно, незалежно від емоцій.
 
 
 
 
 
 
Книга Піску. Пам’ять Шекспіра обкладинка
Тираж закінчився
 
 
 
Луїс Хорхе Борхес «Книга піску» (1975)
 
Збірку оповідань «Книга піску» Борхес вважав найважливішою у своїй творчості, він написав її у зрілому віці незадовго до отримання Премії Сервантеса, однієї з найповажніших нагород серед іспаномовних письменників. Метафора однойменного оповідання підкреслює суть творчості аргентинського генія, він творив безкінечну книгу книг, яку можна читати з будь-якої сторінки і відкривати щось нове.
 
Головний герой відмежовується від соціуму, щоб повністю зануритися у «Книгу піску», та врешті-решт усвідомлює, що хоче вирватися за межі цих історій.
 
 
 
 
 
80-ті роки
 
 
 
 
Мілан Кундера «Нестерпна легкість буття» (1984)
 
Похмуро і витончено Кундера описує пристрасть, яка розросталася поруч із танками й змінами, новими статусами і країнами. Автор наростив літературні м’язи, відійшов від війни, яка дуже вплинула на його життя, на безпечну відстань у часі та просторі і написав роман, який ще довго щемить і відлунює після прочитання. Жити нестерпно легко, коли робиш те, що хочеш, і не задумуєшся про наслідки.
 
Прага зустрічає загарбників виклично і в’їдливо, на стінах карикатури і глузливі тексти про Брєжнєва, зовсім скоро вони втратять домівку, звичне життя і сміливість протистояти...
 
 
 
 
Вільнюський покер обкладинка
Тираж закінчився
116 грн
У КОШИК Icon
 
 
 
Річардас Ґавяліс «Вільнюський покер» (1989)
 
У книжці Річардаса Ґавяліса теж згадується Брєжнєв, тільки тут він Лярвонід і займає набагато більше місця. Литовський письменник почав писати свій найважливіший роман приблизно в один час із Кундерою у 1979 році, тільки робота тривала набагато довше. Один із них лишився вдома, у тоталітарній країні, а інший — емігрував з Чехословаччини до Франції у спокійне і забезпечене життя.
 
Річардас писав «Вільнюський покер» у шухляду, не дуже розраховуючи, що текст видадуть, та все сталося ідеально, його публікація співпала з падінням Берлінського муру та поступовим занепадом Радянського Союзу. Роман був чесним, актуальним і дуже важливим для країни, де тоталітарна система повільно виходила з ладу.
 
 
 
90-ті роки
 
 
 
 
Джон Кракауер «У дикій глушині» (1996)
 
Документальна книжка Джона Кракауера «У дикій глушині» виокремила цілий гурт людей, які заперечують матеріальні цінності і возвеличують дорогу, які кидають виклик суспільним правилам й інколи так захоплюються боротьбою, що забувають жити.
 
Коли знайомишся з біографією Алекса Суперволоцюги, то важко зберегти нейтральність, його постать романтизують або ж засуджують і зневажають. Хлопець із забезпеченої сім’ї зрікається грошей і рідних, змагається із собою і світом, щоб врешті опинитися там, де лише діють закони дикої природи. Це трапилося у час, коли американська мрія ставала для багатьох реальністю, а успіх міряли за однією шкалою, не лишаючи місця для власного шляху.
 
 
 
 
 
 
Гелен Філдінґ «Щоденник Бріджит Джонс» (1996)
 
Мегапопулярний роман Гелен Філдінґ вийшов того ж року, що і книжка Джона Кракауера «У дикій глушині». Між ними щось є схоже: у центрі — розгублена людина, яка шукає своє місце під сонцем. Роман Кракауера постав із статті у журналі, а роман Філдінґ — із колонки, популярність обох книг підсилили вдалі екранізації.
 
Бріджит теж викликає неоднозначні почуття, може дратувати, але завдяки іронії і відкритості з нею комфортно, хоч і складно. Тексти, які легко приміряти і впізнавати в них себе, зазвичай завойовують увагу великої спільноти. Нереалізована і замріяна Бріджит — це відображення цілого покоління, яке вже грало за своїми правилами, але все ж було дуже залежне від думки оточуючих.
 
 
 
 
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage