Stary Lev Logo

Ройз Світлана

Ділимося з вами текстом Світлани Ройз – дитячої й сімейної психологині, авторки багатьох книг, зокрема й видань «Таємниця Життя та смерті» і «Ключі сили», які допомагають обговорювати важливі й складні теми з дітьми. Психологиня підготувала матеріал до Дня Матері про підтримку тих, хто, на жаль, втратив своїх батьків. Як підтримати дітей, що і коли сказати та як допомогти – читайте далі.

«Незабаром День Матері. Я згадала про цей день, тому що донька проговорилась, що в школі готують сюрпризи мамам. А скоро ще й День Батька. Я подумала про дітей, які втратили нещодавно мам і татусів. А в підручниках є багато текстів саме до цих свят. В такі дні ті, кому й так боляче, можуть відчувати себе ще більше самотніми. Мені здається, всі вчителі та вихователі знають, хто з учнів втратив близьких. І можуть бути в контакті з родиною і шкільним психологом, щоб разом спостерігати за проявами дитини і вчасно надавати підтримку. Діти, як і дорослі, чутливі до жалості. І ми точно розуміємо різницю - коли ми жаліємо, і коли співчуваємо. Ця різниця тонка. В співчутті  є повага до сили людини. Частіше за все ми оминаємо тему смерті. Бо вона наближає нас до наших «найстрашніших страхів». І ми насправді, не знаємо, що і як говорити, щоб не завдати більшого болю.

В школах проводять хвилини мовчання і пам'яті... Можливо, створити ще й «стабілізаційні хвилинки» чи хвилинки любові. Які ми супроводжуємо словами  приблизно: «уявіть, що ви стоїте під сонцем, яке дає вам тепло. Наче ви знаходитесь в промінцях підтримки всіх, хто вас любить, всіх з ким ви пов'язані любов'ю, близькістю і пам'яттю, де б вони не були. Покладіть руку на серце. Прислухайтесь до його стуку. Воно каже: люб-лю. І ця сила в кожній клітині вашого тіла. Зробіть вдих - видих і подивіться один на одного, наче дивитесь із серця».

Можливо, коли весь клас готується до святкування та привітань, сказати учню, що знаходиться в скорботі: «Мені дуже хотілось би, щоб в цей день ти мав змогу зробити щось в пам'ять про маму/тата. Для нас важлива пам'ять про близьких. Якщо це для тебе комфортно - це може бути листівка, вірш, пісня  те, що ти сам захочеш зробити. Можливо, ти захочеш розповісти про маму/тата. Щоб ми дізналися про неї більше. Якщо ти захочеш, у тебе буде (....) часу».

І можна зробити чаювання класу, разом співати пісню, присвячуючи її всім, кого любимо, можна уявити чи створити разом велике серце із маленьких сердечок, які намалюють діти, в якому є місце всім... І це важливо не тільки тим, хто втратив близьких. Це може бути важливим для всіх дітей- бо це про зв'язок, людяність і силу. А те, що замовчується, стає причиною їх тривог, страхів та проявів агресії.

Для знайомої школи я писала алгоритм для вчительки:

- Домовитись з дітьми, безвідносно подій  яким жестом чи позначкою вони будуть показувати, що їм потрібна зараз підтримка.  щоб до них підійшов дорослий, чи щоб обійняли (якщо це допустимо в стосунках, чи взяли за руку). Це має відрізнятись від піднятої на уроках руки.

- Самій відчути, наскільки вистачає сил і стійкості.

- Можливо, написати батькам класу  що ми готуємось до свята. І в класі є дитина, пам'ять мами\тата якої ми хочемо вшанувати. Щоб вона відчула підтримку. (І попередити та попросити про допомогу близьких дитини, що втратила маму/батька)

- Почати урок чи заняття із чогось об'єднуючого  пісні, створення спільного малюнку, гри, практики, яка б давала відчуття заземлення.

- Дати можливість всім, хто захоче розповісти про своїх матусь. Чи, якщо немає часу, сказати одним словом про якість матусі.

- Створити щось в подарунок чи на згадку. Сказати, що ми присвячуємо це нашій вдячності та любові.

- Створити загальний колаж любові чи сили.

- Спостерігати за дітьми. Бути готовою сказати слова підтримки чи скерувати увагу дітей.

Ми не зможемо захистити дітей від болю, але напевно можемо стати тими, хто може підтримати  своєю повагою, силою та уважністю».

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage