Stary Lev Logo

«Дідо-Всевідо»
Random
"Дідо-Всевідо" - книжка страхітливих оповідок про нечисть. Тлом подій є карпатські гори, джерелом – карпатська ж демонологія.
 
Рамка всіх оповідань – марення цілком сучасного чоловіка від зміїного укусу. В лихоманці він бачить, як його рятує Дідо-Всевідо. Тут не зайве згадати про казки Шахерезади. Хворий слухач Діда-Всевіда має пережити ніч, і в цьому допоможуть йому саме казки. Живе, поки чує голос оповідача.
 
Обкладинка книжки Олександра Гавроша "Дідо-Всевідо". Ілюстрації Світлани Фесенко
 
"Дідо-Всевідо" - це "книга моторошних історій", як сказано в підзаголовку. Історії направду моторошні. Добрий привід згадати цікавезні народні українські казки… та й не тільки українські. До речі, саме народний фольклор мені радили, коли я шукала не надто солодкі дитячі книжки.
 
Справді, "Дідо-Всевідо" чудово вписався в цю концепцію "несолодкого". І – про це варто було сказати одразу – чи не головну роль тут зіграло художнє оформлення. Саме воно належним чином відтінило історії Гавроша та поставило їх на якийсь інший щабель, поза просто "казками".
 
Ілюстрації відомої художниці Світлани Фесенко не схожі ні на що з того, що я бачила в дитячих сучасних українських книжках. Візуальний ряд "Діда-Всевіда" неймовірно "наш".
 
Тут видно ретельну роботу з вивчення українського костюму, фольклору, народної архітектури, глибоку роботу з контекстом. Нарешті я не побачила буквальних ілюстрацій – натомість побачила багато авторської гри художниці з текстом.
 
Дуже важливою для мене особливістю цих ілюстрацій є їхня включеність у контекст української графічної традиції. З 2010 року, після неймовірної виставки "Українська книжкова графіка 1900-2000" я запитувала себе, де пропав досвід тих років. Професійний графік Світлана Фесенко показала, що традиція тут, і з неї можна зробити добрий фундамент.
 
Водночас "Дідо-Всевідо" - дуже світова книжка, що віддзеркалює тенденції, які ми бачили на виставці книжок "Білі ворони" під час Книжкового Арсеналу.
 
Тут немає загравання з дитиною, сюскання та тяжіння до "мімішності". Робота з народним візуальним рядом має також потужні алюзії на сучасний контекст. Чорти-"неформали", в чиїх рисах можна вгадати обличчя улюблених музикантів від "The Beatles" до Еліса Купера. Напевно, це моє улюблене враження від ілюстрацій Світлани Фесенко.
 
Одним словом, "Дідо-Всевідо" - це одна з найпотужніших прем’єр літа, що сподобається і дітям, і дорослим. Must have, на мою скромну думку. Читати під ковдрою з ліхтариком.
 
Ірина Славінська
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно