Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Думанська Оксана
Написане має бути прочитаним
Письменниця Поліна Жеребцова з книгою «Тонка сріблиста нить»
 
Люди мого віку належать до покоління, яким про війну оповідали повісті Юрія Збанацького та романи Олеся Гончара. Звісно, були й інші книги, але я кажу про осердя шкільної програми середини минулого століття. І тоді нікому й на думку не спало б, що почнуться війни ось тут – і арко-дужне перевисання до народів обернеться ненавистю, підступністю, лицемірством, відвагою, непокорою, людяністю…
 
Про все це написала Поліна Жеребцова у свій прозовій книзі «Тонка сріблиста нить». Після так званих «чеченських щоденників» авторки, в яких вона дитячими очима зафіксувала бачене, оповідання, новели й повісті нового видання – це приклад мистецького переосмислення події чи факту, «одягнутого» в містичні шати («Сьома печать»), заснованого на місцевих традиціях («Путь у піднебесся»), з цілком журналістськими прикметами оповіді («Добрий лікар»), з лаконічними засобами кінематографістики («07:15»). В цій прозі викристалізувався хист авторки-оповідачки, закорінений у бачене-пережите в дитинстві, але вже з набутим досвідом дорослої, що  виписує сюжети з позицій сторонньої, та небайдужої людини.
 
В кожному персонажі Поліни Жеребцової є частка невигаданого, яке гармонійно сполучається з мистецькою правдою, не порушуючи балансу правда-вигадка, бо ж зрозуміло: майстерність письменника - не в точному відтворенні реальності, а в естетичних, психологічних, художніх  засадах, які не суперечать одна одній. Тому так віриш епізодам з Другої світової: в бойове братство солдатів і у свавілля офіцерів, що перепилися кров’ю переможених; в зичливість німця-лікаря і в підступність німця-окупанта, який труїв перехожих; в співчутливість старого чеченця і невситиму жагу помсти у молодого, який забирає не лише набуте й помешкання, а й життя невинної жертви; розправи російських десантників, що навіть серед беззахисних людей бачать ворогів…
 
«Той, що наставив на нас автомата, був без маски. В його світлому волоссі ховалися сніжинки, а в синіх очах палала свобода від життя і смерті. Він вистрілив короткою чергою – і сонце спалахнуло яскравіше, білим сяйвом зливаючись із тямою, що згасала. Мати підхопила мене, щоб я не впала. Перед ворогами не можна падати, якщо ти – не мертвий» («Небесно-блакитні фашисти»)
 
В основі будь-якого твору - досвід автора. Досвіду Поліни Жеребцової вистачає не на одне людське життя, хоча вона ще зовсім молода жінка і молода письменниця. Відгомін пережитого й баченого переходить в слова та образи, і це щоразу біль, який авторка переживає стримано, без мелодраматизму.
 
«Зелімхан навчав дітей вітчизняної історії протягом кількох десятиліть в одній і тій же школі, доки вони – і школа, і вітчизняна історія – не перетворилися на обгорілий чорний кістяк» («Вчитель історії»).
 
Безсумнівно, автор не лише відтворює реальність, а й  має право на певні узагальнення, що випливають із написаного. Поліна Жеребцова засвідчує тодішню ситуацію в Чечні як очевидець, додаючи свої коментарі.
 
«Люди прагнули незалежності – і не знали, що з нею вдіяти: до влади знову прийшли охочі поживитися. У Чечні всім правлять клани, і важливо, на якій горі ти народився та хто твої предки. Мало лишилося героїв. Герої гинуть першими. Бог забирає їх до себе молодими, а сміття, яке розвіває вітер змін, лишається жити, тому що Земля – це планета випробувань». («Путь у піднебесся»)
 
Можна казати про своєчасність появи книги «Тонка сріблиста нить» в українському книжковому обширі: у нас теж триває війна, і дитяче життя так само загрожене, як і життя дорослого; безкарність людини зі зброєю і жертовність беззбройного – ознаки вторгнення, інтервенції, окупації, в умовах якої мусять вижити очевидці, аби оповісти нам, що ж там відбувається насправді. І моторошно стає від думки: якась дитина – заручниця сваволі агресора – пише свого щоденника…
 
Але написане має бути прочитаним. Обов’язково прочитаним. Задля перемоги життя над смертю.
 
 
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage