Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Відкрити cкриню cили
Random
Інна Корнелюк, Буквоїд
 
Вона кілька сторіч тому була розкішшю для втаємничених. Книга – як артефакт, витвір поліграфічного мистецтва. Нині такі шедеври трапляються хіба у вузькій ніші арт-книг (англ. Artist´s book ), яку ще називають «Книга художника». Це видання, де не тільки ілюстрації, а кожен елемент книжкової форми та її наповнення – ювелірна робота дизайнера. Українське видання «Скриня. Речі сили» – наскрізь мистецька річ у всіх сенсах. І такий її зміст.
 
 Художнє оформлення книги виконала Юлія Табенська, відома в книжкових колах художниця й вигадниця химерних артистичних книг та історій, як «Фантомні спогади. Redux (1795-1827)» про благородного дивака, подільського графа Ігнація Мархоцького. Чоловіка, що створив на Хмельниччині Миньковецьку державу між двох світів Австро-Угорської та Російської імперій. Не дивійте, талановита мисткиня мала сміливість зобразити і «Незримі міста» Італо Кальвіно, тож «Речі сили» в її інтерпретації перетворюються на філософію сакрального: таку книгу голими руками не візьмеш – хіба в оксамитових рукавичках. Книга виглядає дорогоцінно: фактурна обкладинка, вибагливий вибір паперу, а все це тактильно приємне – з мереживною висічкою, об´ємними рельєфними малюнками, друком на прозорій плівці. Це коштовне видання – саме книга, не книжка. Бо вона схожа на інструмент ритуалу, ініціації, на її сторінках священні знаки й символи України, її історії, інтимні реліквії роду, які промовляють голосом мертвих.
 
Очевидно, що здійснити такий знаковий книжковий проект національного масштабу під силу авторам, в яких найсміливіші ідеї не розбиваються об мур фінансових труднощів. Без ідеолога проекту й мецената Дмитра Осипова книга-подія не здійснилася б. Однак творці «Скрині» поставили перед собою надзавдання – змінити уявлення про Україну – в Україні та світі. Як не дивно звучить, але цей виклик може стати національною ідеєю, яку українці начебто не спроможні створити. Упорядники «Cкрині» не згодні з настільки песимістичною перспективою – адже прості люди, які нічого не відали про існування великої культури, витоки величних цивілізацій з їхніми велетенськими єгипетськими пірамідами, а таки вміли з підручних матеріалів зробити речі, гідні подиву й експонування у найвідоміших музеях світу.
 
Автор ідеї культурно-мистецького проекту «Ковчег Україна», на платформі якого й здійснила перше видання «Скриня. Речі сили» – Ярина Винницька – знана як перекладач, психолог і журналіст. Вона ж у своїх мандрівках селами України збирала давні знання й автентичні речі. Або –  речі сили, вцілілі витвори народного мистецтва – від старовинної весільної дівочої скрині і до весільних латканок, сороміцьких пісень, а також наміток, коралів, баламутів, пацьорок, леліток, сорочок, плахт, запасок, рушників, тарелів, килимів, магічних свічників – «трійця», нарешті, «богів» (домашніх образів, які часто сільські богомази писали з себе, рідних або односельців).
До теми. Купити арт-бук "Скриня. Речі сили"
Цім обличчя дивляться на вас із старовинних фотографій. Вони «Тіні забутих предків» мовою красного письменства. У «Скрині» ви ще побачите різних цікавих людей, у ній є навіть вірменсько-український кінорежисер Параджанов і незабутній в образі Івана Палійчука, героя однойменної повісті Коцюбинського – Іван Миколайчук. Також знайшлося місце під її сонцем і для психіатра, батька трансперсональної психології Станіслава Грофа. Вишивання – це ж теж медитація, орнаментація з бісеру має спільне з «Грою в бісер», правил якої ми насправді не знаємо, і з духовною практикою, і арт-терапією. Як співанки та народні гуляння біля великого вогню – а в ньому горить дух пристрасті народного карнавалу. Якщо почитати уважно дослідження витоків магічної свідомості, наприклад, у Еліаде, всесвітньо відомого історика релігій, то можна уявити дійство «великого вогню», через який стрибали українки в розпалі літа. Можна почути відлуння того купальського часу, коли не було спідньої білизни і фотографів.
 
То що ж насправді сховане в «Скрині Сили»?
 
«Те, що міститься в ній – не предмети декоративного мистецтва, а радше артефакти народної духовної практики. Там речі, створені «божичами» – божими людьми, що жили у ритмі з сонцем і весь час торкалися землі, замикаючи на собі небо і землю. (...) Неписемні, але відаючі «божичі» були народними «буддами», і все, створене ними, помарковане вічністю як знаком якості», – пише Ярина Винницька. Здавалося б, в чому полягає роль збирачів фольклору, як не писати історію звичайних речей? Але в епоху консьюмеризму така історія вже про інше. І це розуміє кожен, хто бачить різницю між полотном майстра і конвеєрною репродукцією. Проблема в тому, що бачать це не всі, дивляться – а не бачать.
 
Відкрити скриню сили означає бачити те невидиме, що вище рівня буденної свідомості, або те, заради чого майстер зробив її.
 
У моєї бабусі така розмальована скриня була і, на жаль, її вже нема.
 
 
Ми, щербаті діти, гралися зі скринею, як з котом, бо вона була для нас жива: яскрава, розквітчана, повна веселощів, знахідок, а в них ми пірнали й закривали розписане (вікопомними датами її життя) віко – бавилися в похорон. І ще забава була – весілля: танцювали, підскакували, співали, як навіжені, вбираючи полотна  – сорочки беззубої прабаби. То ми так її лякали, бо в старій хаті (там не було електрики) при свічках нагадували маленьких привидів у льолі. Про таку померлу синьооку дівчинку у льолі мені й розповіла прабаба, яку я після її смерті теж бачила – і вві сні, і наяву. Я показувала на неї рукою, на радощах вигукуючи бабі: «Дивіться, он прабаба йде! У тій хустині, що її поховали – і сміється до нас!» Баба моя перелякалася і хутко вирішила, що то в мене лихоманка. Пригорнула до грудей зі словами: «Нема нашої Гані… Померла, дитино». Моя старша двоюрідна сестра Галька насмішукавато зиркнула на мене і спитала: «Ти шо, вглупіла?» Цей епізод, який стався тридцять років тому, досі не витерся з пам’яті як німий доказ духовидців проти обвинувачень психіатрів.
 
І найдужче я жалкую за тією скринею із загубленими скарбами, яка лишилася в дитинстві. Ця книга провокує на спогади, пробудження з летаргічного сну особистої історії самосвідомості, власної родової пам’яті, де речі стають знаками. Коли я відкрила «Скриню» зі своїми речами сили, то зловила себе на думці, що живу в суспільстві, де зникає культ предків, мертвих, живих і ненароджених, і моя загублена скриня не виняток. Я дуже кепсько знаю приватну історію свого роду. Та завдяки поштовху, підземному чи інстинктивному, що відбувся в мені після споглядання «Скрині», таки прочиняю двері в цей загублений вишиваний світ моїх предків. Бо зневажені – ті, що самі зневажають і тому прирікають себе на довічну зневагу. Проваджу до того, що Книга речей сили, крім просвітницької ролі, має ще одне вкрай важливе завдання – повернути українцям родову пам’ять, воскресити магічні ритуали й обряди свого краю. Священне і мирське, яке пояснював у своїх книжках психотерапевт Берт Хеллінгер як систему «життєвого порядку», де родинна історія та ієрархія невидимою рукою визначає життєві сценарії, людські цінності – так, людину як найголовнішу цінність сущого для людей.
 
Отож, це видання не про етнографію, а про інтимну історію українців, які дивляться на нас зі старих пожовклих фотографій. От ця пожухла історія є найціннішим, що ми маємо, а втратити її – втратити себе.
 
Проте. Проте арт-видання, яке символічно повертає нас до втраченого раю українського села, в очах самих українців є дивиною, бо не знати, що з такою незвичайною книгою робити (?)
 
А що робити з відголоском легенд і міфів, заклинаннями старих гуцулок і гортанним диким співом людей, яких ніхто не вчив співати, а вони співають – про що, кому? Хто автори цього блюзового потоку свідомості?
 
Ті, що творять міфи, живі легенди і містерії – втілюють їх та водночас ховають за ними своє обличчя. Це міфотворці, у їхніх героїв – тисячі облич, імена яких, як імена богів, відомі тільки втаємниченим. Вимовити імена міфотворців, творців, богів дозволено тільки тим, хто має доступ до шаманських світів сприйняття. Ви можете відчайдушно й довго шукати ці імена в сум’ятті почуттів, зневірено вчитуючись в філософські ескапади у книжках, що їх написав Мірча Еліаде чи навіть Борхес з його культом священних книг, скептично споглядати магічні обряди й ритуали, зверхньо раціоналізувати візіонерство, відкинути архаїку незрозумілих символів минулого часів і народів, аж доки… Доки не усвідомите, що вишитий український рушник – це те послання тіней забутих предків, яке ви можете прочитати.
 
А коли прочитаєте – здобудете те, що давно шукали.
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage