Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Думанська Оксана
Від Ритки до Марго й до Гошки
Random
 
На тлі розмов про читання-нечитання та про пошуки впливу на нечитачів, все частіш думаю про те, що книжковий ринок пропонує дітям. Володіючи дрібкою інформації, не вдаюся до узагальнень, але стверджую: читача приваблюють ті книги, де він знаходить «себе»: в обрАзах чи хоробрих вчинках, в непорозуміннях із педагогами чи батьками, в сприйнятті дорослих проблем – безробіття, заробітчанства, жебракування, втрати бізнесу, раптових недуг тощо. Не ставлю під сумнів привабливість романтично-пригодницько-фентезійних книг, які до смаку окремим категоріям підлітків, але в них, перепрошую, часом проступає вторинність, особливо коли добре начитатися зарубіжних авторів. Так, в захмарні висоти летіти думкою і мріяти зараз є більше причин, ніж колись підліткам минулих літ, зачарованим Верном, Толстим та Бєляєвим, які нині виглядають архаїчно, ніде правди діти. Але живе й реальне зачіпає дужче за примарне.
 
Поява Маргарити Новак – головної героїні повісті, що вийшла друком у «Видавництві Старого Лева», спричинить чергову сенсацію. І не лише тому, що твір перекладено й сприйнято в Європі, а ще й з причини несподіваних сюжетних «роздвоєнь», до яких вдається авторка – Діна Сабітова.
 
Вона ніби випробовує читача на сміливість і здогадливість, коли першу частину завершує порятунком сім’ї під час пожежі, а в другій виявляється, що дівчатка осиротіли; друга частина закінчується тим, що Маргарита остаточно знаходить собі нову родину, а в третій виявляється: її повертають до дитбудинку; третя частина таки стверджує, що дівчинка вже оселяється у нових названих батьків, але авторка додає-повторює епізод оформлення паперів, з якого не випливає, що Гошка їх підпише…
 
І в таких непевностях є свій сенс, бо ж будь-яка ситуація може мати протилежне завершення: щасливе – нещасливе, трагічне – комічне, добром – злом. Людина мислить, а Бог крислить. Кожна подія залежить від збігу кількох – якщо не багатьох! – чинників. А у випадку з Маргаритою, то це просто своєрідний тест читачам: як вони у своїй уяві побачать її долю, продовживши буття героїні в новому для неї барвистому світі чи повернувши дівчинку в звиклий притулок, де, зрештою, теж є люди, які її люблять…
 
Історія Ритки–Марго–Гошки, подана її внутрішніми монологами, викликає не примітивне співчуття до дитини, народженої пияками, а переконання в тому, що вона виживе, вистоїть, зреалізується. Сама Ритка не сприймає своє напівголодне і небагате на вияв любові життя в трагічному ключі, вона у всьому знаходить промінчики добра, тому не накопичує у своєму маленькому серці обрАз на рідко тверезу матір, на нестриманого на бійку батька, на молодшу сестричку Геленку, за яку доводиться відповідати.
 
І що цікаво – за всією цією загалом небарвистою оповіддю про дівчинку в часах від дошкільняцтва і до підліткового віку – у вас не складеться враження, ніби авторка  зосередилася на темі людської деградації, «витискаючи» з неї якомога більше мелодраматизму. В книзі цього нема й близько! Зате є градація деградації: хтось продає душу горілці, а хтось просто войовниче обстоює власний комфорт, намагаючись уникнути всіх можливих ризиків. Та чи уникне? Чи не загризе сумління Ларису Сергіївну в добре облаштованому порожньому домі, де могла б замешкати  рудоволоса Марго?
 
Мені здається, що повість Діни Сабітової написана підліткам і дорослим. Це одна із небагатьох книг, в якій кожен може упізнати свої страхи і перемоги, сумніви й поразки, сподівання й зневіру. Але не впасти в чорний відчай: який несправедливий світ! І як антитеза згадується санаївська повість «Поховайте мене за плінтусом», у якій бабуся намагається створити своєму онукові тепличне животіння. Там теж і сміх, і сльози…
 
Ритка–Марго–Гошка світитиме своїм золотим волоссям і не втратить зі свого поля зору ні краплинки добра, яким її обдаровують люди. Вона не плекає в серці помсти за обрАзи і вона не схожа на бідну сирітку, що піде жебрати, скиглити, прибіднятися і виставляти свої нещастя як причину її пожаліти. До такого висновку читач дійде сам, авторка ж стоятиме осторонь, бо сказала лиш те, що треба сказати: дорослі, пильнуйте дітей…
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage