Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Білецька Наталія
Скласти пазли аутизму
Random
На початку квітня увесь світ відзначає Міжнародний день інформування про аутизм. Цього року Львів активно долучився до міжнародного руху – тривають фотовиставки (МО «Дзиґа», фотовиставка «Прищепки», в палаці Мистецтв), відбулись флеш-моб «Львів у блакитному», концерт класичної музики від «Collegium musicum». Видавництво Старого Лева готується до ІІІ Гаражного Розпродажу 26 квітня (частина коштів з якого піде на потреби дітей з аутизмом). А 10 квітня в АнтиКафе «Communa» про складний пазл аутизму розповів відомий психіатр, психотерапевт, директор Інституту психічного здоров’я Українського Католицького університету Олег Романчук.
 
У світі є люди, про яких ми мало що знаємо. Вони називають себе нейроатипіками, кажуть «ми не хворі, ми просто маємо інший тип нервової системи, інший спосіб дивитися на цей світ. Але ми є такі і хочемо, щоб нас сприймали». Тому нашим завданням є створити простір, в якому діти і дорослі з аутизмом будуть почуватися комфортно, стануть частиною нашої спільноти.
 
Ми знаємо, що приблизно кожна сота дитина має розлад спектру аутизму. Якщо у 2003 році в США аутизм діагностували у однієї з 400 осіб, то в останньому опублікованому дослідженні на основі штату Колорадо – це 1 на 68 осіб.
 
Відомо, що люди з аутизмом мають труднощі у спілкуванні і взаємодії, але ці труднощі бувають різними. Частина з цих людей ніколи не зможе розмовляти, інші – будуть розмовляти прекрасно; частина - зможе мати вищу освіту, а хтось не зможе завершити і програми середньої школи.
 
У минулому столітті протягом 30-ти років існувала психоаналітична теорія Бруно Бетельгайма про те, що аутизм – це хвороба, причина якої у «емоційно холодних» батьках – і симптоми аутизму пояснювали, як відсторонення дитини від «холодного» соціального світу. Аж у 1991 році інші лікарі поставили під сумнів цю теорію і довели, що причини аутизму є насправді у біологічних особливостях мозку цих дітей.

Зараз психіатрія в Україні, зокрема дитяча, на фоні зарубіжних стандартів перебуває в кам’яному віці. Ще існує багато недосліджених аспектів аутизму. В Україні донедавна аутизм взагалі не діагностували: визначали як дитячу шизофренію, розумову відсталість, затримку мовлення. Перед нами стоїть багато проблем: невчасна і неадекватна діагностика, відсутність фахівців і програм допомоги людям з аутизмом, відсутність належної мережі послуг або існування неадекватної сфери абсолютно неефективних послуг, стрес сім`ї, соціальна ізоляція, пов’язана з негативним сприйняттям, відкиданням.
 
Що ми знаємо про аутизм?
 
Це - спектр розладів, який може проявлятися по-різному. Він пов’язаний з мозком та генетичними факторами. Мозок людини з аутизмом відрізняється змінами у способі опрацювання інформації. Генетичні особливості мозку та можливі пологові ураження (недоношеність, крововилив, гіпоксія) можуть спровокувати ознаки аутизму.
 
Якими є симптоми аутизму?
 
Ранні симптоми:
 
· відсутність належної невербальної комунікації (у віці одного року дитина не усміхається у відповідь, мало реагує на інших тощо);
 
· затримка мовного розвитку (дитина не вимовила жодного слова в 16 місяців; нема фраз з 2 слів у 2 роки);
 
· дитина не реагує на власне ім‘я, не реагує на звернену мову;
 
· порушений зоровий контакт;
 
· стереотипна гра.
 
Це не однозначні симптоми, але потрібно звернутися до фахівця, якщо батьки помічають що «щось йде не так». Запідозрити аутизм можна уже протягом першого року життя, хоча у частини дітей симптоми з’являються між першим та другим роком. Закордоном ранньою діагностикою займаються педіатри та сімейні лікарі на профілактичних оглядах, тому там діагностується аутизм часто у більш ранньому віці – 1,5 роки, в Україні часто діагноз є більш пізнім – у 4 роки.
 
Ще одна теорія, найбільш прийнятна сьогодні, стверджує, що через особливості мозку дитина має дефіцит в так званій «соціальній системі», що відображається у зменшенні уваги до соціальної інформації, порушенні системи наслідування та імітації, труднощах у розумінні соціальної інформації та спілкуванні. Відповідно дитина втрачає шанси вивчати людей, вона їх ігнорує і віддає перевагу чомусь іншому. Будь-яка дитина народжується з невмінням спілкуватися, але діти з аутизмом часто навіть не ініціюють спроб цього навчитися. Дитині не вдається щось, і вона ізолюється там, де почувається комфортно. Коли світ навколо постійно змінюється, дитина хоче знайти куточок, де для неї все зрозуміло і звично, «законсервувати його» і почуватися там добре.
 
 
Основні засади допомоги людям з аутизмом:
 
- довготривалий супровід з фахівцями, батьками, у школі;
 
- індивідуальний підхід;
 
- акцентуація на сім`ю, підтримка батьків фахівцями;
 
- адаптація світу до дитини і дитини до світу;
 
- комплексні методики для роботи з дитиною щодо розвитку мови, спілкування, покращення поведінки.
 
Є програми раннього втручання, які включають в себе ранню діагностику та комплексну реабілітацію. Фахівці розробляють методики, які зможуть зацікавити дитину до взаємодії. З допомогою фахівців, батьків, діти вчаться існувати в цьому світі і відчувати себе його частиною. В Україні, на жаль, розвиток таких програм лише починається.
 
Медикаменти не відіграють важливої ролі у допомозі дітям з аутизмом. Лише окремій частині дітей з аутизмом при специфічних проблемах можуть допомогти ліки.
 
За кордоном у школах є адаптована система освіти (програми TEACH, SCERTS), важлива робота з ровесниками, залучається комп’ютерна техніка. Якщо дитина спокійна, нормально сприймає інформацію, то краще, щоб вона навчалася в звичайному садочку, потім у школі. Якщо ж є більш виражені поведінкові проблеми та значне порушення розвитку, то, як правило, краще, щоб дитина навчалася у спеціалізованих навчальних закладах.
 
Крістоф Жільбер, відомий дослідник аутизму, казав: «Найважливішим методом допомоги особам з аутизмом є розуміння і прийняття їх такими, якими вони є». Ми повинні розуміти їх, і не лише їх, а й дітей з затримками розвитку, гіперактивних і т.п., поважати їх і сприймати їх як частинку нашого світу.
 
Всі діти з аутизмом можуть прожити щасливе життя, якщо вони мають люблячу родину, підтримку фахівців, школу, де можуть вчитися, заняття, яке люблять. Суспільство ж повинне створити всі умови для розуміння людей з аутизмом та їхнього повноцінного життя.
 
Чудово проілюструє проблему аутизму фільм знятий за біографічною книгою «Темпл Грандін»*.
 
Довідка:
 
Темпл Грандін (народилася 29 серпня 1947) – американський доктор тваринництва і професор в Університеті штату Колорадо, автор бестселерів, активістка захисту прав осіб з аутизмом, і консультант скотарської промисловості щодо поведінки худоби. Вона також створила «обіймальну коробку» - пристрій для заспокоєння дітей з аутизмом. Про Темпл Грандін знято одноіменний біографічний фільм «Темпл Грандін». У 2010 році вона увійшла у'Time 100 - список 100 найвпливовіших людей у ​​світі в категорії «Герої»
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage