Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Записки бувалого лікаря
Random
Марта Госовська, ZBRUC
 
Він творить дива, хоч і називає їх по-іншому – симбіозом науки, везіння і сміливості ступати туди, куди раніше було страшно проникнути й подумки. Звучить, як сентенція, гідна найблискучіших умів, чи не так? Власне, таким Генрі Марш і є, – зірка нейрохірургії, піонер в області надскладних операцій на мозку без повного знечулення, автор світового бестселера «Історії про життя, смерть та нейрохірургію» (в оригіналі Do No Harm: Stories of Life, Death and Brain Surgery).
 
Він не любить передбачуваних сценаріїв і не боїться повертати життя на сто вісімдесят градусів: як і всіх випускників Вестмінстерського Коледжу, його чекала проторена стежка до найкращих університетів Британії – у випадку містера Марша, це був Оксфорд, – але він вступає туди лише для того, щоб після другого курсу, надихнувшись шедевральним роуд-муві «П’ять легких п’єс», втекти до Н’юкасла (заліковувати розбите серце, як він мені пізніше зізнався) писати романтичні вірші і підпрацьовувати санітаром в невеличкому госпіталі. Там він вперше став свідком операції. Згодом, у своїх мемуарах, він із подиву гідним захопленням опише свої враження від побаченого: «Це був переломний момент. Я запам’ятав це на все життя. Цей контрольований і такий захоплюючий акт втручання, майже насильства, видався мені дивовижним! Як справжня вистава!» Так світова політика втратила Марша-політолога, а медицина віднайшла висококласного нейрохірурга-новатора, відданого своїй справі і на рідкість уважного до тієї крихкої матерії, з якою йому доводиться мати справу. І я маю на увазі не мозок, а людину в цілому – її природний страх смерті, страх прийняти неминуче, і довіритись, хай і вправним, але рукам такої ж смертної істоти, яка насмілилась втручатись у незвідане.
 
«На щастя, мене милостиво прийняли назад до Оксфорду і я, таки, отримав диплом політолога, – він скромно замовчує, що з відзнакою, – і подався з ним вивчати медицину в Королівському Медичному Коледжі в Гемпстеді. Я не міг собі дозволити згаяти ані хвилини часу, бо ж прийшов у медицину доволі пізно – у 31 я тільки закінчив навчання та інтернатуру!»
І містер Марш часу не гаяв. Він став провідним нейрохірургом країни, на консультації до якого прилітають з-за океану і записуються в чергу на прийом за декілька місяців заздалегідь. В стилі британського гумору ми жартували, що пан Генрі буквально зазирнув у голову багатьом знаменитим людям нашого часу і, якби не професійна етика, він міг би розповісти «які бджоли там водяться»: «Якось я консультував приму-балерину Королівського балету, і вона подарувала мені квитки на прем’єру. Довелось піти. Уявляєте, до яких жертв мене спонукає ця робота!?»
 
 
Королівську медичну школу він, до слова, також закінчив із відзнакою. Містер Марш перфекціоніст – або добре, або ніяк:
 
«Інакше в нашій професії не можна. Колись я дивувався, чому мій професор кожного разу перед операцією перевіряє кліпси-затискачі. Кожнісіньку кліпсу, перед кожною операцією – без винятків. Мені це здавалось зайвим. Поки одного разу у моїй практиці ця клята кліпса мало не спричинила розрив аневризми, при чому, двічі за операцію! Так я зрозумів, що надмірно прискіпливим бути не можна. Прискіпливість і увага до найменш незначущих, на перший погляд, деталей – то наше якщо не перше ім’я, то друге точно».
Власне, через перфекціонізм він довго вагався, перш ніж визначитись зі спеціалізацією – хірургія видавалась занадто брутальною і «прямолінійною», навіть трохи вульгарною – з усіма цими запахами, кров’яними фонтанами і копирсанням у геть не естетичних бебехах. Випадок зіграв у виборі не останню роль, – як це ще не раз трапиться у професійному та особистому житті пана Генрі:
 
 
«Нас не впускали до операційних залів, – розповідає містер Марш, – ну, це і зрозуміло. Ще, чого доброго, зомліли би від розчулення, – піджартовує він у своєму стилі. – Але якось мені вдалося одним оком зазирнути в операційну, де я побачив жінку – роздягнену, з повністю поголеною головою, жінку, що сиділа навдивовижу рівно у спеціальному операційному кріслі. Це було схоже на кадр з фільму жахів! Я довго не міг думати ні про що інше». 
А потім доля приготувала молодому лікарю «тест на професійну чутливість» – чи не найжорстокіший з можливих: у його тримісячного сина, Вільяма, діагностували пухлину головного мозку. Пан Генрі розповідає про це стримано і сухо – видно, що заготовані фрази, які він вже не раз і не двічі казав журналістам, служать ширмою для того болю і переживань, які йому довелось тоді перенести: «Я не до кінця усвідомлював, що відбувається. Операція пройшла успішно, і ми з дружиною, звісно ж, раділи. А потім я був свідком того, як у тій же операційній, під час такої ж операції, проведеної тим же хірургом, що оперував мого сина, помер маленький хлопчик. Тоді я зрозумів, яке велике значення у нашому житті має випадок. І, мабуть, везіння.»
 
До теми. Генрі Марш: «Свобода – це не гроші і не демократія. Це верховенство права» 
Ми плавно переходимо до філософських розмов на тему вини та провини – почуттів, що, на думку світила нейрохірургії, роблять з нас свідомих істот. У середині сімдесятих філософ Бернар Вільямс роздумував про концепцію «немотивованого везіння та морального везіння»: уявімо, що їде собі двоє червоненьких автобусів, один водій випадково чавить пішохода, а інший – щасливо повертається додому і преспокійно споживає свою вечерю, дивлячись улюблений серіал. Єдине, що розділяє цих людей – це везіння, чи, радше, невезіння. Ані їхня освіта, ані зріст і колір волосся не мають найменшого значення, так само, як і те, скільки раз вони виїжджали на той маршрут. Його величність випадок грає тут головну роль! Генрі Марш певен, що «з нейрохірургами – та й взагалі з лікарями – та сама історія, що й з водієм автобуса». Іноді трапляються ситуації, фінал яких мало залежить від кваліфікацій лікаря, його освіти чи інших об’єктивних факторів. І, тим не менше, лікар відчуває докори сумління і гризоту, навіть якщо його провини там нема: 
 
«З досвідом я зрозумів, що фактор везіння є навіть більш важливим, ніж я собі думав на початку кар’єри, – для когось я убивця, що вкоротив віку, наприклад, коханій дитині, а хтось принесе мені у подарунок цукерки з листівкою «Нашому дорогому рятівникові». І це все до обіду! Щоб не збожеволіти від цих емоційних гірок, нам потрібно мати якусь платформу – назвімо її персональним моральним кодексом – щоб на неї опертися». 
 
Впродовж років – з кожним успіхом і з кожною помилкою – лікар виробляє свій алгоритм взаємодії з пацієнтами, родичами, колегами, та, що не менш важливо, з собою. Містер Марш для себе визначав головні критерії власного морального кодексу: 
 
«якщо ти не можеш вплинути на фінальний результат процедури, то можеш вплинути на свої емоції. Я завжди намагаюсь бути чесним з пацієнтами, – але не підсолоджувати пілюлю, ні, це ризикований хід, і точно не веде ні до чого доброго, крім як до тимчасового приглушення гіркоти переживань». А ще – дуже важливо позбутись того «кусючого марнославства і навчитись визнавати власні помилки. Я не такий, як той інший Генрі-нейрохірург, той з «Суботи», (роман британського письменника Ієна МакЮена – М. Г.), який контролює хід та мало не передбачає результат операцій. Я пам’ятаю не успіх. Я пам’ятаю помилки. О, якби мене спитали, як лікарю досягнути душевної рівноваги, то я б сказав так: треба мати коротку пам’ять на помилки. Ага, і добре віскі», – жартома продовжує список пан Генрі.   
З підліткового віку містер Марш пише щоденник, який переріс у «Записки бувалого лікаря». Ми говорили про «книжних» лікарів, виписаних уявою письменників, і, звісно ж, згадали про «Записки юного лікаря» Булгакова. Він зізнався, що не раз перечитував «Заметіль»: «Кожного разу я дивувався цьому статусу спасителя, месії, мало не посланця небес. Лікар мав би зцілювати самим лише поглядом! Стільки часу минуло, прогрес і все таке, – скрушно зітхає пан Генрі, – а віра у надприродні сили лікаря так і не змінилась. А ми ж просто люди і в кожного з нас є персональне кладовище помилок – у когось більше, у когось менше, але є. Без цього ніяк».
 
До теми. Купити книгу «Історії про життя, смерть і нейрохірургію»
Якось він показав свої записи дружині Кейт, успішній письменниці та антропологу, і вона «наполегливо спонукала», як каже пан Генрі, зробити з них книжку. Дуже відверту і болісну книжку, але таку чесну, що іноді хочеться попросити знеболювального. Я запитую, чи пацієнти впізнали себе у героях, і отримую відповідь достойну «Енциклопедії британського гумору»: «Та, хто вижив, той впізнав, мабуть». Часто колеги по скальпелю запитували його, чи ж не страшно отак сповідатись привселюдно, на що він по-філософськи відповідає: «Страшно визнати лише перед собою. Я бачив вражаючі речі і писати про них – мій спосіб стерпіти і гідно нести тягар цього досвіду. А ще я вирощую буряки в себе на городі. Теж дуже допомагає».
 
У 2007 Джефрі Сміт зняв документальний фільм про доктора Марша – «Англійський хірург». Ми знову жартуємо, що це майже як «Англійський пацієнт» у задзеркаллі. Жарти жартами, а пан Генрі справді опинився у моторошному задзеркаллі, де оперують у напівтемних операційних, з облупленими кахлями на стінах і цинковими відрами на підлозі, де можна побачити задавнені форми недуг, про які тільки в довідниках читав, де час, здається, зупинився і нема просвіту. Це про Україну в дев’яностих роках. Такою він, принаймні, вперше її побачив: «Приїхавши якось за компанію з бізнесменом, що хотів тут продавати медичне обладнання і взяв з собою мене – гучне ім’я в медицині, на яке так легко спокусити українських чиновників, я ступив на нову дорогу, якою йду вже двадцятий рік».
 
 
Двічі на рік пан Генрі приїздить до Києва, і абсолютно безкоштовно приймає десятки, та що там – сотні – пацієнтів, які з’їжджаються з усіх куточків країни з надією на порятунок. Вони вистоюють довжелезні черги, бо «тут, – трішки дратується пан Генрі, – нічого не працює за графіком». Він говорить про разючу різницю між людьми та системою – не піддається поясненню, як такі щирі та відкриті люди могли збудувати таку божевільну систему! Відповідь йому відкрилася майже одразу – вони отримали її у спадок від Радянського Союзу і досі не можуть дати собі ради з цією «колосальною машиною безглуздя». Йому видавалась фантастично-недолугою оця любов до багатогодинних розмірковувань на абстрактні теми, коли в операційних не було налагодженого елементарного алгоритму роботи, а лікарі були змушені користуватись вживаними інструментами. Потім він відкрив найбільший скарб цієї землі – людей. З ледь помітною посмішкою перераховує всі ті скарби, які йому зносять пацієнти у знак подяки – бутлі меду, цілі валізи домашньої ковбаси, вишиванки і вирізьблених з дерева оленів! Розчулюється, коли розповідає про всіх тих нещасних з неоперабельними пухлинами мозку, про хворих, котрі могли б одужати і вести повноцінне життя, якби мали доступ до кращого медичного обслуговування.
 
«Вони дивляться на мене, – тихим голосом веде далі містер Марш, – як на всесильного. Іноді я піддаюсь і погоджуюсь на те, на що б ніколи не погодився, сидячи у своєму кабінеті в Лондоні. Я роблю відчайдушні вчинки, скажу навіть – відверто безнадійні. Просто тому, що не можу одним словом, вердиктом римського імператора, перерізати нитку надії». 
Я не перебиваю. Уважно слухаю про те, як він навчає українських нейрохірургів тонкощам справи, як в кожному інтерв’ю «Телеграф» чи «Нью-Йоркер» він розповідає про Україну і про війну, яка калічить людей, «просто зараз, – поки ми з вами оце теревені теревенимо», про валізи, напхані медичним вживаним обладнанням, які він кожного разу везе до України («вже й не знаю, – бідкається він, – що про мене думають митники») – про все це, зрештою, Генрі Марш написав у «Історіях про життя та смерть». Останній розділ книжки називається Anaesthesia Dolorosа – про болісну втрату чутливості, коли людина божеволіє від вакууму відчуттів. Так-от, найбільшим страхом містера Марша є «повне знечулення до викликів і принад цього світу». До останнього він має намір дивитись на світ широко розплющеними очима, і не обірвати цю тонку нитку, яка незримо пов’язує два незвідані світи, – мікрокосм людського мозку і макрокосм всесвіту.
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage