Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

Невизначений час невизначеного місця
Random
«Кав’ярня на розі» – друга книжка львів’янки Оксани Сайко, яка дебютувала збіркою оповідань для підлітків «Новенька та інші історії». Заінтригована анотацією про колекціонера забутих книжок, я сподівалася прочитати сучасну молодіжну інтелектуальну повість зі «скелетами в шафі», однак, попри легке й цікаве читання, була дещо розчарована.
 
Описаний у книжці час – не сьогодення, а, ймовірно, початок дев’яностих, у кожному разі, це ера без «мобільників» і соцмереж, завдяки яким головна героїня Лідка могла би заввиграшки знайти свого нового знайомого «тюхтія», з яким відвідує репетиторку з математики. Саме тоді була повальна «мода» вступати на економічний, куди за наполяганням батьків і готується дівчина. Також не мав би проблем у наш час дуже яскравий персонаж повісті – поет-невдаха, бо, замість мережити рядками потріпані аркуші, міг би «постити» нові вірші відразу у Фейсбук, де знайшов би собі і критиків, і шанувальників.
 
Звісно, в тому, що в повісті йдеться не про сьогодення, жодної крамоли немає, однак пасувало б тоді чіткіше окреслити цей час. Також хотілось би, аби місто, чиї настрій і дух так добре передає авторка, з його дощами, бруківкою, туманами і вранішнім серпанком, таки «матеріалізувалося» у щось конкретне – наприклад, Львів, як він мені тут «прочитався», чи будь-яке інше місто, якщо авторка мала на думці не його.
 
Упізнаваність місць і місцевостей завжди уреальнює читачеві вигаданий сюжет і спонукає до пошуку, дослідження, якихось суб’єктивних відкриттів, а це в літературі для «майже дорослих», як на мене, важливо. Скажімо, дуже проникливо відчула місто, дарма що не сучасне, а середньовічне, російська письменниця Юлія Мельникова у книжці «Львів самотніх сердець». Іще один добрий приклад – «Королівство» Галини Пагутяк, де події, хоч і містичні у своїй суті, прив’язано до дуже конкретних львівських топонімів – Погулянки, Медової печери, підземної Полтви.
 
Також мою читацьку цікавість не задовольнила історія дивака-колекціонера забутих книжок. Власне, сама ідея створити такого персонажа – добра в сучасних реаліях, коли щораз менше людей можна назвати активними читачами, але знов-таки бракує конкретики. Справжні книгомани можуть говорити про книжки, вичерпно розповідаючи історію кожної з них, і цитувати з пам’яті улюблені фрагменти. Наприклад, так, як Умберто Еко розповідає про свою унікальну колекцію у спільній із Жан-Клодом Кар’єром книжці «Не сподівайтеся позбутися книг» або як його герой із «Таємничого полум’я цариці Лоани» сипле цитатами.
 
Натомість про жодного автора, окрім усесвітньо відомого Шекспіра, «перебуваючи» в бібліотеці дивакуватого колекціонера, уважний читач, на жаль, так і не дізнається. Герой розповідає Лідці про свою врятовану від забуття книгозбірню дуже загальними фразами. І навіть про автора книжки, яку колекціонер-відвідувач кав’ярні на розі поцупив у Лідки, ми теж нічого не знатимемо. Утім, якби описана історія мала чіткіший хронотоп, до забутих порятованих книжок можна було б запросто долучити творчість міжвоєнної львівської «Дванадцятки» чи, скажімо, польські видання і переклади, що їх продавали у книгарнях Львова ХІХ століття, або ж навіть неокласиків, які, несправедливо замордовані й замовчувані радянською владою, повернулися до українських читачів саме на початку 90-х.
 
Тож сюжет книжки зводиться до життєвої історії, у якій в дивний спосіб переплітаються долі декількох людей, котрі раніше не зналися. Лідка з характерним для юності максималізмом прагне допомогти колекціонерові знайти втрачений сенс життя, розшукавши його давно загублену кохану. Однак у житті не все так просто, як у казці, і хоча минулого не повернеш, дівчина в чужому житті знаходить відповідь на те, як діяти у власному.
 
Насправді авторці добре вдалося створити більшість персонажів: і «отця»-богохульника, і вчителя музики, і саму Лідку та її подругу-кухарку в кав’ярні, – їхні портрети емоційно насичені, справді реалістичні. Видно, що авторка вміє уважно спостерігати за людьми і створювати на основі цих спостережень живих, яскравих персонажів. Імовірно, для читачів, які не шукатимуть у «Кав’ярні на розі» інтелектуальної пригоди, буде досить цікавої фабули та персонажів, які запам’ятаються.
 
Наталка Малетич
 
 
 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage