0(800) 501 508
 
Цілодобово
Кошик 0 грн

Статті

по:
В період з:
Навчи дитину користуватись «гальмами»
Random
Ми не завжди розуміємо, чому діти поводяться так чи інакше. І вже точно не впевнені, чи усвідомлюють вони свої дії. Допоможе розібратися в цьому книга «15 табу для матусь і татусів, або Батьківські помилки з любові до дітей» Лариси Шрагіної. Авторка дає декілька базових порад, які допоможуть батькам знайти спільну мову з дітьми, а малятам – вирости щасливими і успішними людьми, та застерігає від дій, що можуть зруйнувати родину. Тож сьогодні пропонуємо одну з таких порад і читаймо уривок з книги про те, як навчити дитя контролювати власні емоції та бажання.
***
Між почуттями людини та її поведінкою – пряма залежність. У кожному віці ця залежність виявляється по-різному. Дитина приходить у цей світ без «гальм», без усвідомлення того, що можна робити, а чого – ні. Тому більшість дітей за своєю природою страшенно імпульсивні. Їхні емоції провокують дії, до яких ані думки, ані співпереживання просто «не встигають» долучитися; діти вихлюпують свої почуття у вчинки, не замислюючись: «Що буде, якщо я керуватимуся почуттями?». Наприклад, так: «Ти не дозволяєш мені більше дивитися телевізор, тому я розлютився». До чого це може призвести, себто наслідки свого гніву, дитина теж планує, опираючись не на логіку, а на почуття: «Зарюмсаю, здійму істерику, і все буде гаразд!»
 
Найважливіша частина виховання дітей і наш батьківський обов’язок – дати «гальма» їхньому розуму і навчити ними користуватися. Певна річ, опору з боку дитини не уникнути!
 
Як поводитися вдома і на людях, діти дізнаються на прикладі батьків та з власного досвіду. З ранніх літ вони повинні засвоїти, що особисто відповідають за свої вчинки. Якщо досвід цей вони не здобудуть і не засвоять у дитячому віці, то вже дорослими страждатимуть від різноманітних залежностей чи вад характеру.
 
Тому не витрачайте зайвих слів, закликаючи дитину до порядку – зробіть кілька разів так, щоб поведінка «без гальм» завдала їй реальних неприємностей. У змальованій вище типовій ситуації дитина з увімкненими «гальмами» знає: «Вередуй – не вередуй, однак нічого не зміниться. Навіть навпаки – можна втратити більше, ніж просто можливість дивитися телевізор. Тому краще зробити уроки».
 
Діти цілком здатні засвоїти правильну поведінку. Навчити цього можна за допомогою методики, що складається з трьох етапів: констатації факту, роз’яснення та практики.
 
Констатація факту: дайте дитині чітко зрозуміти, що вона має право на почуття та бажання і ви їх приймаєте, незалежно від того, можна їх втілити у вчинок чи ні. Потім поясніть їй: нестримані вчинки, що дратують інших людей, неприпустимі: це відштовхує оточення. І практика: якщо поведінка дітей і надалі залишатиметься неприпустимою, то вони повинні відчути її наслідки. Хваліть дітей, коли вони починають контролювати свої почуття та поведінку.
 
В одній родині дві сестри не могли знайти спільної мови. До того ж балакуча Аня весь час перебивала тиху, спокійну Валю. В одній із таких ситуацій батьки сказали донькам:
 
– Аню, ми знаємо, що тобі кортить розповісти новини, і нам теж дуже хочеться їх почути (констатація). Але це нечемно стосовно Валі: адже їй теж хочеться щось розповісти, а ти весь час її перебиваєш, і їй страшенно прикро. Навчися чекати, поки Валя закінчить говорити (пояснення). Не втримаєшся – ми тебе не слухатимемо (практика наслідків).
 
Звісно, Аня, як зазвичай роблять діти, «перевірила» батьків, але вони були непохитні і два вечори поспіль відмовлялися її слухати (практика). Потім, як розповіла мені мама, сталося ось що:
 
– Третього вечора Валя розповідала нам про свої справи в школі. Під час обговорення одного випадку Аня пожвавішала, їй дуже кортіло додати щось своє, страшенно для неї важливе. Вона зробила глибокий вдих і відкрила рота. Валя замовкла на півслові. Вираз Аніного обличчя змінився, вона обвела поглядом усіх за столом і запитала: «Валю, то що ти казала?»
 
Ура! Аня почала стримуватися – а це найважливіша ознака зрілої особистості. Діти, як і дорослі, зобов’язані знати: вони не завжди можуть контролювати власні емоції, але завжди повинні контролювати свою поведінку.