Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.
wishlist
Stary Lev Logo
На жаль, нічого не вдалось знайти за вашим запитом.

«Корнелія». Більше, ніж жіночий роман
Random

Анастасія Позичайло, Буквоїд

Інколи хочеться почитати щось легке, романтичне, для відпочинку. В надії на жіночий роман я взяла до рук «Корнелію» Надії Мориквас. Назва – жіноче ім’я (та ще й таке вишукане), дещо психоделічний дизайн палітурки з напвіприкритим портретом навіює романтичний настрій. На щастя, я не отримала того, на що сподівалася, – я отримала більше.

Роман-есей не лише зацікавлює читача, занурюючи його в паралельний світ героїв твору, а й робить екскурс в історію української літератури. Усвідомлення того, що книга в якомусь розумінні документальна робить її більш принадною: реальні події, хай навіть (не з такого й уже) далекого минулого манять більше, ніж фікція.

Насамперед, книга цікава фабулою, оскільки в ній переплітаються не лише сюжетні лінії, а й часи. То читач блукає в нетрях любовних пригод і переживань Корнелії, то перелаштовується на історію життя малої, до нестями «закоханої» в Корнелю, Любки, то занурюється в літературний дискурс початку ХХ століття, а вже через кілька сторінок автор висмикує читача в сьогодення, згадуючи останні дві майданні революції й проводячи паралелі: «Бо ж чи не на кожне покоління випадає московсько-українська війна і свій Майдан».

«Корнелія» вкраплена елементами інтерв’ю очевидців, що присмачує книгу (літні люди часом такі диваки) й служить підтвердженням того, що автор не вигадує, а документує в художньому стилі. Додаючи й свої власний досвід і думки, що й дає право цій радше повісті називатися романом-есеєм.

Інколи така різка зміна часу й простору дещо спантеличує. Ще кілька сторінок тому Корнелія голубилася з Орестом, а тут уже опис конфлікту молодомузівця Карманського й літературного критика Рудницького. Проте курсиви, абзаци, розділи значно полегшують сприйняття. Приємно читати, коли розділи не великі і проза де-не-де вкраплена поезією, ніжною любовною лірикою Карманського, професора Карманського, таємного шанувальника  галицької красуні Корнелії й водночас володаря її серця. Ця історія цнотливого потягу між гімназисткою і вчителем слугує ніби олією для змазки механізму твору, об’єднує воєдино реалії польської, а пізніше радянської експансії на теренах Західної України, події Другої світової війни й долю зламаних і незламних українських письменників: «Нова влада ще не раз використає галицьких письменників, демонструючи дивовижний хист всеохопної експансії від якої не було рятунку жодній живій душі».

Незважаючи на те, що «Корнелія» була написана 2014 року й вийшла друком у 2015 році, тобто це ще книга-новинка, Надія Мориквас використала галицьку говірку, мову, якою говорила її героїня – Корнелія, що утруднило сприйняття, але в той же час наблизило читача до реалій того часу, управдоподібнило й без того правдиву історію.

Варто віддати належне цікавому рішенню автора – відобразити події першої половини ХХ століття через життя простої сільської дівчини Корнелії, яка колись впала в око відомому активісту, громадському діячу, поету-молодомузівцю й учителю Петру Карманському. В силу того, що вона не відома й не має ніяких особливих досягнень (краса не береться до уваги), інформацію про героїню було знайти значно важче, ніж про відомих широкому загалу особистостей, але Надія Мориквас прийняла цей виклик. Навіть у часі читання роману-есею відчувається, що чим більше автор дізнавалася про Корнелію, тим більше вона нею захоплювалася, любила її. А якщо сам щось любиш, то й інших на багато легше переконати, що предмет любові вартий уваги.

«Корнелія» варта уваги – задля розваги, задля цікавих думок, задля власного розвитку.

 

Коментарі

Щоб залишити коментар, необхідно

imageimage